0
głosów
- +

Odżywiasz swoje dziecko? Rób to z głową!

Autor:

Aktualizacja: 27.04.2010


Kategoria: Zdrowie / Zdrowe Odżywianie


Artykuł
  • 0 głosów dodatnich
  • 0 głosów ujemnych
  • 1749 razy czytane
  • 3 przedrukowany
  • 0 Polemik/Poparć <span class="normal">Odpowiadanie na artykuł</span>
  • Licencja: CC <span class="normal">Zezwala się na kopiowanie, dystrybucję, wyświetlanie i użytkowanie dzieła i wszelkich jego pochodnych pod warunkiem umieszczenia informacji o tw&oacute;rcy.</span>
Dostęp bezpłatny <span class="normal">Dostęp do treści jest bezpłatny.<br/> Inne pola eksploatacji mogą być zastrzeżone sprawdź <b>licencję</b>, żeby dowiedzieć się więcej</span>
 

Właściwe odżywanie dziecka w 2. i 3. roku życia może zapewnić maluchom optymalne warunki rozwoju. Od ukończenia pierwszego roku życia do trzeciego roku życia urośnie ono ok. 20 cm i zwiększy masę ciała o ok. 4 kilogramy.


Żywienie dziecka w tym okresie zmienia się stopniowo zbliżając się do posiłków, które spożywa cała rodzina. W tym też czasie dziecko zaczyna samodzielne jedzenie, a około 2. roku życia stara się używać sztućców.
Dzieci w tym wieku powinny spożywać 3 posiłki główne i dwa dodatkowe.

Do 3. roku życia nie podaje się dzieciom produktów ciężkostrawnych, takich jak smażone w dużej ilości tłuszczu kotlety w panierce, frytki, placki ziemniaczane czy racuchy. Nie podaje się również dzieciom w tym wieku zbyt dużej ilości kapusty, kalafiora czy brukselki, cebuli oraz warzyw strączkowych (wyłączając fasolkę szparagową i groszek zielony). Maluchy nie powinny również jeść ciast kremowych i ciasta francuskiego, czyli wypieków o dużej ilości tłuszczu.

Od małego żywienie dzieci powinno wykluczać jedzenie produktów wysoko przetworzonych, chrupek i chipsów oraz fast foodu. Przygotowując posiłki dla naszych milusińskich nie stosujmy zup w proszku, kostek bulionowych, vegety czy jarzynki. Bezwzględnie unikajmy podawania maluchom napojów gazowanych i tych sztucznie barwionych. Dzieciom należy kupować butelkowaną wodę niegazowaną.

Samo karmienie dzieci nie powinno polegać na wmuszaniu. Takie działanie będzie się dzieciom kojarzyło nieprzyjemnie.
Żywienie dziecka nie powinno opierać się na tych samych zasadach, na których opiera się prawidłowe żywienie dorosłych. Szczególnie dotyczy to ograniczenia tłuszczu, cholesterolu i jajek. Do wieku przedszkolnego tych produktów dzieciom nie ograniczamy. Uczestniczą one w budowie układu nerwowego oraz innych tkanek.
Nadmierne solenie i słodzenie może wykształcić nieprawidłowe nawyki żywieniowe prowadzące w przyszłości do nadwagi i nadciśnienia.

Rozdrabnianie produktów, choć przyśpieszające spożycie posiłku przez dziecko, nie daje mu możliwości nauczenia się gryzienia twardszego pożywienia.
Istnieje kilka zasad układania jadłospisu, które znacznie ułatwi prawidłowe żywienie dziecka. Na śniadanie można podać maluchowi zupę mleczną, kakao lub kawę zbożową. Należy również podać kanapkę z masłem, wędliną, serem lub jajkiem. Zaleca się dodawanie warzyw lub owoców. Drugie śniadanie nie powinno być zbyt sycące. Może to być mała kromka chleba z serkiem i sok albo jogurt. Na obiad podajemy zupę, drugie danie i lekki deser.

Zupę powinno gotować się na wywarach jarskich, zabielać je mlekiem, śmietanką, ewentualnie można zagęścić ją mąką. Drugie danie powinno zawierać warzywa, produkt białkowy (mięso, jako lub ser) oraz węglowodany (ryż, ziemniaki, kluski, kasza). Na deser można podać dziecku kompot lub świeże owoce. Podwieczorek to mały słodki posiłek, porcja ciasta, koktajlu mlecznego czy galaretki. Kolacja powinna być posiłkiem gotowanym. Mogą to być gotowane warzywa i produkty warzywno-mięsne, ale również pieczywo i napoje z dodatkiem mleka.

Porcje nie powinny być duże. Należy unikać podawania dziecku jedzenia między posiłkami.
Ważne jest, aby pamiętać, że żywienie dziecka od najmłodszego wieku ma niewątpliwy wpływ na jego przyszłe nawyki żywieniowe. Przestrzeganie racjonalnej diety zalecanej dla dzieci w wieku 2-3 lat nie tylko pozytywnie wpłynie na jego rozwój, ale i nauczy je zdrowego odżywania i spożywania posiłków o stałych porach.


Podobał Ci się artykuł?
0
głosów
- +

Brak polemik/poparć



Podobne artykuły:


KOMENTARZE


Używając tej strony zgadzasz się na wykorzystywanie plików Cookie.
Dowiedz się więcej.

Używamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki. Z dniem 25.05.2018 wprowadziliśmy też w życie rozporządzenia dotyczące ochrony danych osobowych. Więcej informacji w naszej Polityce Prywatności i Regulaminie.

Zamknij