Internet daje nam nieograniczony dostęp do dóbr które możemy banywać bez wychodzenia z domu. Warto się zastanowić czy opłacalnym w dzisiejszych czasach jest dokonywanie zakupów w internetowych sklepach elektronicznych.

Data dodania: 2010-01-24

Wyświetleń: 2367

Przedrukowań: 0

Głosy dodatnie: 0

Głosy ujemne: 0

WIEDZA

0 Ocena

Licencja: Creative Commons

Internetowe sklepy elektroniczne.

W dzisiejszych czasach z racji wygody a coraz częściej również oszczędności decydujemy się na zakup towarów za pośrednictwem sklepów internetowych. Nie ma co się dziwić kupującym gdyż towar dostępny w np. sklepach elektronicznych są średnio 30% tańsze niż ich odpowiedniki w tradycyjnych sklepach stacjonarnych. Badania przeprowadzałem na podstawie trzech grup produktów z branży sklepów elektronicznych: mierniki elektroniczne, lutownic i głośników samochodowych. W każdej z tych grup towarów bez problemu znaleźć można tańsze oferty w sklepach internetowych. Przy zakupie np. miernika uniwersalnego uni-t UT71E różnica w cenie między tradycyjnym sklepem a internetowym była 400zł stanowiąc 40% ceny. Niestety z powodu rosnących obrotów w handlu internetowym coraz częściej zdarzają się też osoby lub firmy które próbują oszukać kupujących. Lub naciągnąć na dodatkowe koszta. Często spotykaną praktyką w takich wypadkach jeśli chodzi o rynek aukcji internetowych jest ukrywanie marży w kosztach wysyłki towaru. Gdzie często dochodzi do sytuacji że za wysyłkę należy zapłacić nawet kilka razy tyle ile ona w rzeczywistości kosztuje. Pojawiają się również fałszywe sklepy internetowe zbudowane tylko po to żeby wyłudzić od klientów towar nie wysyłając nic w zamian. Trzecią grupę stanowią osoby nie prowadzące działalności gospodarczej a sprzedające towar w sklepach czy na aukcjach, problem jest tutaj dwojaki ponieważ z moralnego punktu widzenia wspiera się szarą strefę oraz co jest bardziej namacalne do zwykłego kupującego. Zawierając transakcję z osobą prywatną mamy dużo mniejsze prawa niż kupując u firmy np. brak gwarancji, opieki serwisowej. Należy również zaznaczyć że firmy mają obowiązek przyjąć zwrot towaru jeśli kupującemu on nie odpowiada. Na to kupujący ma 10 dni od daty otrzymania towaru. Oto kilka uwag których celem jest ustrzeżeniem kupującego przed nieuczciwymi sklepami internetowymi.
Zawsze sprawdzaj dane firmy, sprzedający ma obowiązek podanie wszystkich danych firmy przed przeprowadzeniem transakcji. Dane te można zweryfikować na stronie GUS-u
Przed zakupem zawsze dobrze przeczytaj opis towaru żebyś zakupił to co potrzebujesz a nie to co wydaj Ci się że kupujesz.
Sprawdzaj czy nie ma ukrytych kosztów np. w zawyżonej cenie dostawy
Poczytaj opinie o sklepie, czy sprzedawcy. Czasem warto dopłacić kilka złotych a mieć pewność że zakup przebiegnie bez problemu.
Jeśli masz wątpliwości co do sprzedawcy zawsze możesz wybrać opcję wysyłki płatnej przy odbiorze. I w razie problemu zablokować przelew środków za paczkę w firmie kurierskiej.

Mimo tych zagrożeń myślę że warto wspierać tą formę sprzedaży internetowej , gdyż jest to całkiem nowy rynek który możne nam naprawdę dużo zaoferować. Może grupa badań była za mała bo rozważałem oferty wyłącznie sklepów elektronicznych ale myślę że można te uwagi odnieść do całej branży.

Licencja: Creative Commons
0 Ocena