Renoma największej imprezy wystawienniczej w zakresie elektroniki użytkowej, doskonała obsługa medialna i bogaty rynek amerykański zachęcają producentów, aby właśnie tam demonstrować nowości. To w Las Vegas, po raz pierwszy pokazano: magnetowid (VCR) w 1970 roku, kamerę (camcorder) - 1981, odtwarzacz CD - 1981, DVD - 1996, HDTV - 1998, Xbox - 2001, odtwarzacz Blu-ray - 2004. Ubiegłoroczne targi były zapowiedzią słabej koniunktury - niewiele nowości, stagnacja w liczbie stoisk. W tym roku liczba wystawców spadła o 200 (do 2500).
Czy było gorzej niż w ubiegłym roku? Zdecydowanie - nie. Tegoroczne nowości zapowiadają spore ożywienie. Motorem tych zmian powinny się stać technologia 3D i tablety. Tablet - produkt wypełniający niszę między komputerem a telewizorem, pozwalający na oglądanie filmów, czytanie książek i korzystanie z Internetu - zaprezentował między innymi Steve Ballmer - szef Microsoftu. Funkcjonalnie tablet rozszerzy znacznie możliwości popularnych czytników e-book'ów. Informacja, że Amazon sprzedał w sezonie 2009 więcej e-book'ów niż tradycyjnych książek i znaczne zaawansowanie Google w przygotowanie elektronicznych wersji papierowych wydań, to dobra podbudowa dla rynku tabletów.
Prawdziwym jednak przełomem może stać się technologia 3D. O ile w ubiegłym roku pojedyncze telewizory 3D przedstawiano jako ciekawostki bez zaplecza, o tyle tegoroczna prezentacja zaskoczyła mnogością aplikacji. Pokazano: telewizory 3D (Panasonic, Sony, LG, Samsung), kamkordery 3D (Panasonic), odtwarzacze Blu-ray 3D (Samsung), laptopy (MSI, Asus), konsole do gier (Sony).
Do nowości sprzętowych dochodzi zapowiedź uruchomienia transmisji programów 3D przez amerykańską platformę DirecTV we współpracy z firmą Panasonic (od czerwca) i zapowiedź transmisji z Mistrzostw Świata w piłce nożnej przez ESPN. Produkcję filmów 3D rozpocznie Samsung razem z Dreamworks i Sony z Discovery Channel - zapowiadane jest powstanie przynajmniej 20 filmów pełnometrażowych w 2010 roku.
Już dawno nie było tak efektownego debiutu nowej technologii, wydaje się, że sukces filmu Avatar może wygenerować u konsumentów potrzebę oglądania 3D w domu, a na to właśnie czekają producenci, ponieważ rozwiązania techniczne są już gotowe.
Fumio Ohtsubo - dyrektor firmy Panasonic zaprezentował dzięki wideokonferencji przeprowadzonej z Osaki
nowy zintegrowany kamkorder 3D. Urządzenie w cenie 21000 USD trafi do sprzedaży w kwietniu.
(źródło: www.panasonic.com)
Zasada działania nowego kamkordera Panasonic
w porównaniu z tradycyjnymi rozwiązaniami 3D
(źródło: www.panasonic.com)