Wbrew pozorom najczęstsze wymogi kwalifikacyjne to nie wykształcenie czy znajomość języków obcych, lecz tzw. miękkie kompetencje - termin ten zawiera w sobie zarówno kompetencje osobiste jak i interpersonalne. Tego typu wymagania stawia się nie tylko osobom ubiegającym się o stanowiska pracy związane z obsługą klienta czy wymagające bliskiej współpracy z zespołem. Miękkie kompetencje są przydatne na każdym stanowisku pracy i mogą być czynnikiem, który zadecyduje o pomyślnym rozwoju zawodowym.
Warto więc dokładniej przeanalizować, jakie kompetencje rozwijać, aby bez problemu znaleźć dobrą pracę. Jednym z najczęstszych wymagań jest komunikatywność. To, w jaki sposób potrafimy się podzielić wiedzą, w dużej mierze determinuje nasz sukces. Podobnie pracując w zespole - jego efektywność jest ściśle związana z przepływem informacji pomiędzy jego członkami i wzajemnym zrozumieniem. Jest to także kluczowa umiejętność w kontaktach z klientami firmy. Dlatego właśnie podnoszenie własnych kompetencji w zakresie komunikacji dodaje nam wartości, jako pożądanym pracownikom.
Szkolenia dla osób chcących rozwijać swoje umiejętności związane z komunikacją interpersonalną oferują firmy szkoleniowe oraz agencje pracy. „Wielu kandydatów mimo doskonałego przygotowania merytorycznego ma problemy z odpowiednim zaprezentowaniem się potencjalnemu pracodawcy, ponieważ nie posiada kompetencji komunikacyjnych. Zachęcamy takie osoby do szkolenia z zakresu komunikacji oraz autoprezentacji. Byłoby wielką stratą gdyby ci kandydaci po latach spędzonych na merytoryczne przygotowanie się do wykonywania zawodu nie mieli możliwości wykazania się tylko dlatego, że nie zostali nauczeni zasad efektywnej komunikacji interpersonalnej" - mówi specjalista ds. rekrutacji z Agencji Pracy QUICK JOB.
Obok komunikatywności najczęściej poszukiwanymi miękkimi kompetencjami są kreatywność oraz umiejętność pracy w warunkach stresu. Warto zwrócić uwagę na fakt, iż miękkie kompetencje należą do grupy tzw. kompetencji przenośnych, czyli takich, które są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania w bardzo różnych sytuacjach zawodowych, a także osobistych. Ułatwiają więc nie tylko zdobycie pracy, ale także ewentualne przekwalifikowanie się i zaadaptowanie do nowych zadań.