Czy domeny pospolite mogą stać się rozpoznawalnymi markami? Czy proste słowa używane każdego dnia mogą stanowić dobre rozwiązanie przy wyborze domeny?

Data dodania: 2009-11-09

Wyświetleń: 2571

Przedrukowań: 0

Głosy dodatnie: 0

Głosy ujemne: 0

WIEDZA

0 Ocena

Licencja: Creative Commons

Domeny pospolite to takie, które zostały stworzone ze zwykłych wyrazów – używanych przy normalnych konwersacjach na co dzień. Przykładowo: bizuteria.pl czy centrumzdrowia.pl.


Z reguły domeny pospolite nie tworzą marki. Załóżmy, że prowadzimy sklep internetowy z butami, który jest w domenie buty.pl. Co to jest za marka buty.pl? To nie jest żadna marka. Nazwa ta sugeruje tylko internaucie, co znajduje się na danej witrynie.  Jest to pospolite słowo, używane na co dzień. Co innego gdyby domeną był adres butex.pl – tu można zrobić z tego markę, gdyż jest to niecodzienne słowo.


Jednak czy można zrobić z domeny pospolitej markę? Okazuje się, że tak. Domena ta musi jednak spełniać jeden warunek: nie może odzwierciedlać tego co znajduje się na witrynie. Wtedy w przeciwieństwie do zwykłej domeny pospolitej odwiedzający nie będzie wiedział po domenie co może znaleźć na stronie – dzięki czemu na stronie może być dosłownie wszystko.


Popularną domena pospolitą, która jest marką jest nazwa.pl.  Domena jest zwykła, zawiera zwyczajne słowo „nazwa”. Jednak pod tym słowem kryje się rejestrator domen i hostingodawca. Podobnie home.pl – słowo „home” (z ang. dom) raczej nie ma nic wspólnego z hostingiem i domenami.


Domena nie może być związana z rodzajem działalności, treści witryny. Wtedy można ją wypromować jako markę. Można też rozwijać działalność pod taką domeną w dowolnym kierunku, gdyż z założenia nie ma ona sugerować zawartości strony internetowej.

Licencja: Creative Commons
0 Ocena