Przy ustalaniu wartości domeny posługujemy się określeniami:
Siła słowa kluczowego – ma szczególne znaczenie dla wyszukiwarek, a większość wejść na stronę pochodzi właśnie z tego źródła, czyli wyszukiwarka kieruje na Twoją stronę największy strumień ruchu. Użytkownicy internetu wiedzą, że też w wynikach ogólnych nie znajdą szybko tego, czego potrzebują i nauczyli się bardziej konkretyzować swoje zapytania; często np. wpisują szukane słowa bezpośrednio w przeglądarkę. Inne słowa są trudniejsze do wypozycjonowania, w związku z czym musisz za nie drożej płacić.
Wartość marketingowa – mówi nam, jakie potencjalne korzyści może uzyskać właściciel domeny.
Możliwość pozycjonowania - szanse wypromowania domeny na jak najwyższe pozycje w wynikach wyszukiwania dla wyrażeń kluczowych.
Współczynnik ruchu – ruch jaki generuje i może generować domena.
Potencjał rozwoju - unikatowe nazwy są dobrem niezwykle rzadkim, a wiele osób jest gotowych zapłacić naprawdę duże pieniądze za dobry, łatwy i tematyczny adres.
Łatwość zapamiętywania - domena musi kojarzyć się z nazwą firmy lub typem działalności, a najlepiej z produktem oferowanym przez firmę, bo właśnie tego szukają internauci.
Liczba słów – im mniej tym lepiej.
Niepożądane znaki – dodatkowe znaki znacząco obniżają wartość domeny. Wyjątkiem stają się znaki narodowe oraz „-” przy długich nazwach.
Długość nazwy - ma wpływ na łatwość zapamiętywania.
Konkurencyjność nazwy - czyli ilość innych domen w tej samej nazwie oraz język wyszukiwania. Dodatkowymi zaletami są prostota i intuicyjność.
Współczynnik PR - Pagerank - matematyczny algorytm stworzony przez Google, na podstawie którego określana jest ważność adresów www. dla tej wyszukiwarki.
Współczynnik TLD - W przypadku rodzimego rynku największą wartość prezentują domeny krajowe typu ccTLD czyli .pl, ale zaczyna się to zmieniać na korzyść domen funkcjonalnych gTLD np. .com .net .info. Bez wartości są subdomeny np. izy.pl, dog.pl
Wartość domeny mogą określać też inne czynniki, zależnie od ich rodzaju i zastosowania. Często domeny rejestrowane są w innych celach niż budowa serwisu. Działania takie są często określane jako nieetyczne więc nie będę ich przybliżał. Nie jest możliwe dokładne ustalenie wartości domeny. Wszystkie wyceny, nawet przez firmy bezpodstawnie zajmujące sie wyceną, często odbiegają od realiów. Najbardziej dokładnym sposobem jest wystawienie domeny w ofercie publicznej, ale czekając na klienta można uzyskać wyższą cenę. Jedno jest pewne: inwestycja w domeny internetowe stała sie znakomitym sposobem inwestowania, ale tylko po dogłębnym poznaniu rynku lub skorzystaniu z wiedzy fachowców.