Dowiedz się jak projektowanie stron z myślą i dla e-bankowości zmienia nasze podejście do własnych finansów. Rewolucja jaką przeszła i wciąż przechodzi szeroko rozumiana bankowość, nie byłaby możliwa bez projektowania stron i stron internetowych jako takich.

Dawno już minęły czasy, w których operacje bankowe można było wykonywać jedynie przy tradycyjnym okienku kasowym po odstaniu swojego czasu w ogromnej kolejce. Bankowość internetowa rozwija się, czasem w pełni zastępując tą tradycyjną. Niektóre banki dodatkowo udostępniają produkty, którymi można operować tylko w internecie. Elektroniczna bankowość to zjawisko powszechne, a ewolucja usług bankowości internetowej to odpowiedź na coraz to nowe potrzeby klientów i odbiorców instytucji finansowych.

Jak pokazała historia projektowanie stron dla banków i z myślą o e-bankowości zostało szybko docenione, a banki zdały sprawę z tego, że tradycyjny sposób komunikowania z klientami nie wystarcza oraz jest dla większości z nich niewygodny. Na swoich stronach posiadają panele logowania, poprzez które e-klienci mogą dostać się do informacji o swoim koncie, założyć lokatę czy złożyć wniosek kredytowy. Wszelkie dane są oczywiście poufne i dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Banki zapewniają, że dbają o ich bezpieczeństwo i aktualizują swoje oprogramowanie.

Jedno jest pewne: w ofertach e-banków można wybierać jak w ulęgałkach. Jedne kuszą korzystnym oprocentowaniem, drugie niskimi prowizjami. I nie mu tu ani najlepszych, ani najgorszych, bo dla różnych Klientów ważne są różne elementy z oferty danej instytucji finansowej. Wybierając jedną z nich warto zastanowić się nad tym, jakie produkty nas najbardziej interesują i na tej podstawie określić, gdzie będzie najkorzystniej. Wybrednych można tylko uprzedzić, że konto doskonałe nie istnieje i nie mają co szukać bez końca doskonałego e-banku.

A wybrednych jest wielu, ponieważ już co czwarty użytkownik internetu korzysta z internetowej bankowości. Dostępne systemy bankowe oferują swoim e-klientom szerokie możliwości w zakresie zakładania i obsługi ROR-ów (rachunków oszczędnościowo - rozliczeniowych) przez internet.

E-klient banku może załatwić wiele spraw bez wychodzenia z domu, a dużym plusem jest to, że opłaty za realizowane usługi są bardzo niskie, przykładowo prowizje od dokonanych operacji.

Okazuje się jednak, że realizowane obecnie projektowanie stron dla banków nie sprowadza się tylko do tego, aby wirtualny odpowiednik wzbudzał zaufanie użytkowników. Strona musi być przede wszystkim przejrzysta. Jej dużą zaletą będzie rozbudowane menu główne, podzielone na elementy takie jak: rachunki, lokaty, kredyty, karty. Nawet nowy e-klient nie powinien mieć trudności z poruszaniem się po zasobach strony i znalezieniem interesujących go usług. Dobrym rozwiązaniem będzie menu główne rozwijane, dzięki któremu widoczne będą wszystkie możliwe opcje. Strona nie może sprawiać wrażenia ubogiej w treść, ponieważ będzie postrzegana jako niepełna czy nie załadowana do końca, a co za tym idzie uznana za niekompetentną.

W polskich e-bankach można natknąć się na problemy różnej natury, ale pozytywna jest wizja przyszłości internetowej bankowości. Otóż specjaliści twierdzą, że oferta polskich e-banków jest rozbudowana, stosowane zabezpieczenia wielostopniowe, a możliwość zarządzania kontem przez stronę www na wysokim poziomie - podobnie jak na Zachodzie. Dodatkowo wrodzone poczucie estetyki powoduje iż lokalne rozwiązanie, gdzie projektowanie stron obywało się z myślą o rodzimym rynku sprawdzają się najlepiej.

Rozwój tradycyjnej bankowości nie zostanie oczywiście zahamowany, ale z drugiej strony wzrośnie liczba osób - zaawansowanych internautów, zorientowanych na samoobsługę w dziedzinie e-bankingu.

Licencja: Creative Commons