Usługi transportowe odznaczające się określonymi właściwościami decydującymi o ich użyteczności nie tworzą jeszcze oferty rynkowej. Muszą one jeszcze stać się jak najbardziej przystępne dla potencjalnych nabywców, tzn. musi istnieć możliwość zakupu tychże usług w miejscu i w czasie dostosowanym do konkretnych potrzeb nabywców. Usługi transportowe powinna być dostępne dla jak największej rzeszy osób na rynku docelowym.
Obecnie bilety lotnicze sprzedawane są 3 sposoby:
- poprzez biura podróży,
- poprzez stronę internetową,
- telefonicznie - poprzez call center (np 0 801 011 110)
Wiele funkcjonujących obecnie biur podróży oprócz sprzedaży wycieczek prowadzi także dystrybucję biletów: kolejowych, autokarowych i lotniczych. Przedstawiciel biura jest zobligowany pomóc nam w wyborze i rezerwacji biletu w wybrane przez nas miejsce. Jednakże za tę pomoc musimy uiścić opłatę manipulacyjną.
Wygodniejszym sposobem, zwłaszcza dla osób, które z łatwością surfują po Internecie, jest rezerwacja biletu poprzez stronę internetową. Obecnie sposób ten uważany jest za najszybszą i najtańszą metodę rezerwacji Nie wychodząc z domu, tylko siedząc z kubkiem parującej kawy przed komputerem możemy wejść na portale przewoźników, którzy oferują np. tanie loty, m.in. Wizzair, Ryanair czy easyJet. W przeciągu kilkunastu minut, jesteśmy w stanie wykonać kilka prostych czynności, by zarezerwować bilety lotnicze w wybrane zakątki świata. Po wpisaniu wszystkich niezbędnych danych osobowych, potrzebnych do rezerwacji i ustaleniu szczegółów dotyczących płatności, otrzymamy mail zwrotny z dokładnym planem podróży, zawierający indywidualny kod rezerwacji. Dodatkowo dokument ten zawiera numer lotu, datę i godzinę odlotu, trasę całej podróży oraz wysokość zapłaconej kwoty. Cena zarezerwowanego biletu powinna zawierać szczegółowe dane dotyczące zapłaconej za bilet kwoty, tj. opłaty lotniskowe i opłaty za dodatkowe usługi. Podstawową formą płatności poprzez Internet jest karta kredytowa. Oprócz biletu lotniczego, strony internetowe umożliwiają zakup usług dodatkowych, tj. ubezpieczenie, transfer na/z lotniska, zakwaterowanie hotelu, czy wynajęcie samochodu.
Kto jeszcze niepewnie posługuje się komputerem, bądź nie ma zaufania do transakcji dokonywanych tą drogą, może skorzystać z usługi call center. Usługi takie każdy z szanujących się przewoźników udostępnia 24 godziny na dobę, przez 7 dni w tygodniu. Konsultanci pomogą nam wybrać lot w odpowiednim terminie, dokonają za nas rezerwacji i poinformują o kwocie i sposobie dokonania płatności za bilet.
Który z powyższych sposobów zakupu biletu jest najlepszy? O tym powinniśmy zadecydować sami, kierując się indywidualnymi preferencjami…