Język można opanować łatwo jak i trudno. Kluczową rolę odgrywa motywacja. Bez niej nie jest łatwo opanować język. Ta motywacja odgrywa kluczową rolę w opanowaniu języka. By opanować język trzeba mieć świadomość w jaki sposób opanujemy język a mianowicie czy jesteśmy wzrokowcami czy słuchowcami czy kinetykami. W zależności od wyboru systemu sensorycznego , dana osoba powinna wybrać właściwy sposób nauczania oparty na bodźcach słuchowych czy wzrokowych itp.
Wzrokowiec nie łatwo nauczy się na lekcji która jest oparta tylko na bodźcach słuchowych a dla odmiany słuchowiec nie nauczy się za pomocą bodźców wzrokowych. Warto zrobić specjalne testy przed nauką które sprawdziłyby do jakiego systemu sensorycznego należymy. Nieraz pojawia się sformułowanie '' uczeń niezdolny, słaby'' ale gdyby określono jego preferencje sensoryczne. Inną sprawą jest nauka uczniów ktorzy mają zaburzenia np. problemy ze słuchem lub wzrokiem lub dysleksję. W zależności od dysfunkcji nauczyciel powinien dobierać odpowiednie środki. Uczeń przy lekkim niedusłuchu może nauczyć się języka. Dysleksja nie musi być wymówką w procesie nauczania. Nauczyciel może pozwolić np. na to by na lekcji wyłącznie słuchał a notatki uzyskiwał od pozostałych uczniów. Należy być wyrozumiałym w zakresie pisania przez ucznia dyslektycznego np. należy mu założyć specjalny zeszyt.
Nieraz po chwilowych trudnościach dyslektycy opanowują język świetnie. Dyslektycy mogą mieć inteligencję wyższą lub taką samą jak osoby które nie mają tego zaburzenia które może różnić się po względem występowania.