Jak skutecznym i jak potężnym modelem jest NLP, skoro znalazł on zastosowanie w marketingu, zarządzaniu, terapii, sprzedaży, rozwoju osobistym, coachingu. Korzystają z niego psycholodzy i politycy, handlowcy i specjaliści od reklamy.

Data dodania: 2009-10-08

Wyświetleń: 2859

Przedrukowań: 0

Głosy dodatnie: 0

Głosy ujemne: 0

WIEDZA

0 Ocena

Licencja: Creative Commons

Wiedzę tą można wykorzystać do osiągania celów szlachetnych i niskich. Jedno nie ulega wątpliwości: warto ją mieć. Warto z niej korzystać. Warto aktywnie budować swoje zadowolenie i działać. Działać, by zbudować osobisty sukces i szczęście. Z założeń NLP wynikają określone umiejętności, te z kolei prowadzą do generowania użytecznych zachowań, a zachowania wpływają na zmiany w otoczeniu. Chcę Was zainteresować tematyką NLP i przybliżyć jej założenia.

SKUTECZNA KOMUNIKACJA
Większość z nas wie, jak wygląda klasyczny model komunikacji.

JEST SOBIE NADAWCA, który chce coś przekazać. Robi to za pomocą specjalnego kodu - we właściwy dla siebie sposób. Następnie działa - wydaje dźwięki, rusza się czy pisze - czyli przekazuje swój komunikat.

JEST TEŻ ODBIORCA. Odbiorca patrzy i słucha, rozkodowuje /interpretuje/ otrzymany komunikat, a następnie staje się posiadaczem rozkodowanej informacji.

Do tego modelu: NADAWCA - kodowanie - działanie - ODBIORCA - interpretacja -powstało sporo instrukcji. James Bond nazwałby je „standardowymi działaniami operacyjnymi".
Gro z nich dotyczy słuchania. /http://pl.wikipedia.org/wiki/Komunikacja_interpersonalna/

„Klasycznie", aby skutecznie słuchać, należy wykonać cztery kroki:
1. Słuchać aktywnie /parafrazować, precyzować i udzielać informacji zwrotnej/
2. Słuchać empatycznie /wczuwać się w emocje rozmówcy, rozumieć je/
3. Nie oceniać
4. Słuchać świadomie - czyli integrować słowa i emocje. Być spójnym.

Model ten jest ciekawy jeśli przyjmiemy, że miarą dobrej komunikacji jest skuteczne słuchanie.
W tym klasycznym modelu, o jakości komunikacji decyduje głównie odbiorca. To odbiorca poprzez narzędzia skutecznego słuchania pomaga nadawcy omijać rozmaite przeszkody i eliminować szumy komunikacyjne.

Model dość wygodny dla mówiącego, wydaje się być jednak mało praktyczny dla słuchającego.
To biedny słuchacz ma odrzucić zbędne informacje, dodać potrzebne i odtworzyć to, o co nam chodziło. Oczywiście znajdziemy też zalecenia dla nadawcy.
Ponieważ jednak na większości szkoleń kładzie się największy nacisk na słuchanie, to jeśli coś idzie nie tak, to od razu wiadomo, że zawinił słuchacz. Zawinił, bo nie dopytał.


W NLP, o jakości komunikacji decyduje REZULTAT, jaki uzyskuje nadawca.

Jeśli osiągnął to, o co mu chodziło, to jakość komunikacji jest wysoka.

Prosisz o pomoc i otrzymujesz pomoc, to Twoja komunikacja jest skuteczna.
Jeśli chcesz dostać piłkę do metalu, a dostajesz piłkę nożną - to jakość komunikacji jest niska.

W nie tak odległych czasach krążył dowcip - pytanie: Czym różni się demokracja od demokracji socjalistycznej. Należało odpowiedzieć: „Tym czym krzesło od krzesła elektrycznego".

Zwolennikom klasycznego modelu komunikacji pozostawiam dopytanie, parafrazowanie i empatyzowanie, dzięki którym zrozumieją czemu autor przywołał tu i teraz taki dowcip.
Zwolennikom skuteczności, elastyczności i rozwoju, pragnę dopowiedzieć, że w tym żarciku widzę pewną analogię do związku pomiędzy modelem komunikacji NLP i modelem w wersji Classic.

Na swój użytek wersję klasyczną nazywam Newtonowską, a model NLP Teorią Względności w komunikacji.

Każdy z tych modeli komunikacyjnych działa. Każdy działa inaczej i pozwala nam inaczej patrzeć na świat, rozumieć go i uzyskiwać inne rezultaty.

Co w NLP jest odpowiednikiem E=mc2 ?


Tak jak Einstein sformułował swoją teorię dzięki pewnym założeniom jakie przyjął, NLP przyjmuje określone założenia. Jak Einstein wyobrażał sobie że siedzi na strumieniu światła i pędzi w przestrzeń obserwowany przez drugiego Einsteina stojącego twardo na Ziemi, tak i w NLP mówimy, że te założenia nie są „prawdziwe". Po prostu, kiedy wyobrazisz sobie, że są prawdziwe, będziesz bardziej skuteczny w działaniu, w porozumiewaniu się z ludźmi, w osiąganiu swoich celów.
Pierwsze z tych założeń już znasz:


O JAKOŚCI KOMUNIKACJI DECYDUJE WYNIK JAKI OSIĄGASZ.
A zatem to Ty, jako nadawca dostosowujesz się i zmieniasz sposób komunikowania, aż osiągniesz to, o co Ci chodzi. Bo komunikujemy się cały czas. Komunikujemy się werbalnie i niewerbalnie, świadomie i nieświadomie, logicznie i psycho-logicznie. Nie sposób się nie komunikować. Każde Twoje zachowanie oznacza coś dla osób, które Cię widzą i słyszą i każdemu Twojemu zachowaniu ludzie nadadzą jakieś znaczenie. Swoje znaczenie. Jeśli chcesz, żeby to znaczenie było dla Ciebie użyteczne, to rób coś, obserwuj i jeśli nie dostałeś jeszcze tego co pragniesz, to zmień swoje zachowanie. Zmieniaj je tak długo aż uzyskasz upragniony rezultat.

Drugie założenie, ułatwiające realizację pierwszego to to, że

NIE MA PORAŻEK, SĄ INFORMACJE ZWROTNE, NIE MA BŁĘDÓW, SĄ TYLKO REZULTATY.

Jest to ważne w powiązaniu z trzecim założeniem, mówiącym, że
MAPA TO NIE TERYTORIUM, CHOĆ MAPA, JAKĄ WYMYŚLASZ STAJE SIĘ TWOIM TERYTORIUM.

Kilka słów o założeniach 2 i 3 czyli o mc2.

Coś takiego, jak prawda absolutna, jak uniwersalna interpretacja - nie istnieje.
Każdy z nas słyszy dźwięki, widzi obrazy, odczuwa temperaturę i dotyk, czuje zapachy. To, co widzimy słyszymy i czujemy jest minimalnym wycinkiem z bodźców, z informacji docierających do nas z otoczenia. Widzimy określone spektrum barw /nie zauważając natomiast gamy ultrafioletu i podczerwieni/, wąski wycinek częstotliwości z dźwięków /zaledwie 20 -20 000Hz/, odczuwamy wąski zakres temperatur.
Ten kawałeczek z bogactwa świata, to i tak zbyt dużo informacji. Żeby nie zwariować, żeby funkcjonować i przetrwać musimy grupować informacje i nadawać im znaczenie.

Każdy z nas robi to błyskawicznie i nieświadomie. Jak mawiał jeden z twórców NLP Richard Bandler:
„Twój mózg myśli szybciej niż myślisz".

Nazywamy bodźce i tak powstaje jakaś nasza wewnętrzna rzeczywistość, na którą reagujemy emocjami, z których powstają zachowania. Chodzimy po świecie według własnej mapy. Ważne, żeby pamiętać, że ta mapa nie jest światem.

To, co dla mnie jest brzydkie dla kogoś jest piękne. Dla jednych dom to miejsce leżenia do góry brzuchem i zmieniania kanałów w telewizorze dla innych - miejsce gdzie się rozmawia i wymienia emocjami. Dla jednych dom to budynek dla innych relacje z bliskimi. I to jest OK.


NLP uczy nas szacunku do innych map, daje konkretne narzędzia jak poznać ludzkie mapy i jak rozumieć mapę drugiego człowieka. Po co to robić? Po to, żeby się lepiej z nim komunikować, zrozumieć, żeby uzyskać to, czego chcesz.

Ludzie wymyślając swoje mapy wierzą, że to jest prawda, to jest rzeczywistość, to jest to!

Co zatem się stanie, jeśli na twojej mapie fakt, że chciałeś x, zrobiłeś coś i dostałeś y nazywasz porażką? Co jeśli wierzysz, że masz zdolność do odnoszenia porażek?

Nie trzeba specjalnej wyobraźni, można na chwilę odłożyć NLP i pozostać przy dobrej, starej „samosprawdzającej się przepowiedni".

Jeśli myślisz, że Ci się nie uda, to zwiększasz prawdopodobieństwo, ze Ci się nie uda. Kropka.

A co się stanie, jeśli fakt chcenia X i dostania Y nazwiesz informacją zwrotną?

Każdy z nas uczy się na podstawie zbieranych informacji. Przy takiej nazwie na Twojej mapie łatwiej będzie się uczyć, zmieniać i rozwijać. Łatwiejsze stanie się uzyskanie Y, czyli tego, czego chcesz.

Z założeń NLP wynikają określone umiejętności, te z kolei prowadzą do generowania użytecznych zachowań a zachowania wpływają na zmiany w otoczeniu.

Jak skuteczne i jak potężny jest model NLP, skoro znalazł znalazło zastosowanie w terapii, marketingu, zarządzaniu, sprzedaży, rozwoju osobistym, coachingu? Korzystają z niego psycholodzy i politycy, handlowcy i specjaliści od reklamy. Popularność bywa dobra i zła. Wiedzę można wykorzystać do osiągania celów szlachetnych i niskich. Jedno nie ulega wątpliwości: warto ją mieć. Warto z niej korzystać. Warto aktywnie budować swoje zadowolenie i działać. Działać, by zbudować osobisty sukces i szczęście. Cokolwiek one znaczą na Twojej mapie.


Bibliografia:
Polecam ksiązki:
PRZYGODA Z KOMUNIKACJĄ. Bateson, Perls, Satir, Erickson. Początki NLP
Walker Wolfgang 250, B5, M, KLETT-COTTA, prezentacje, Joanna Mańkowska, 83-7957-36-4, Gdańsk 2001 Wydawca: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne
Z ŻAB W KSIĘŻNICZKI Richard Bandler, John Grinder
stron: 197 format: 145x205 oprawa: miękka Wydawca: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne

Licencja: Creative Commons
0 Ocena