Kończący się właśnie kryzys globalny, uświadomił wielu lokalnym małym i średnim firmom, jak bardzo ulotna jest ich ciągłość finansowa. Wystaczy kilka nierozsądnych decyzji, a biznes może znacząco ucierpieć, a nawet upaść. Mimo to powiedzenie "Mądry Polak po szkodzie" nie jest niestety na miejscu.

Data dodania: 2009-09-23

Wyświetleń: 2379

Przedrukowań: 0

Głosy dodatnie: 2

Głosy ujemne: 0

WIEDZA

2 Ocena

Licencja: Creative Commons

Firmy wychodzą z kryzysu, ale nie robią nic aby kolejny krach już im nie zagroził. A trzeba wiedzieć, że są działania, które mogą znacznie zmniejszyć ból związany ze spadkiem gospodarczym.

Głównymi klientami firm lokalnych, są jak sama nazwa wskazuje, klienci okolicznych miejscowości oraz miejscowości, w których firma posiada placówki lub dystrybutorów. Ilość klientów, jakich może mieć biznes, zależy od tego jaki zasięg on posiada. Jeśli biznes nie reklamuje się w żaden sposób, oraz ogranicza się jedynie do istnienia samej placówki, zasięg firmy i ilość klientów, do których może dotrzeć jest niebezpiecznie niska. Tylko osoby, które przechodzą obok placówki firmy, dostrzegą jej istnienie. W przypadku takich biznesów, wystarczy niewielki bodziec, np. chwilowy kryzys, a działalność, która jeszcze miesiąc temu przekraczała próg opłacalności, dziś może mieć problem z pokryciem podstawowych wydatków.

Nieco lepiej ma się sytuacja firm średnich, które poprzez większe możliwości finansowe, mogą trafić do szerszego grona klientów, np. targi czy reklama. Pamiętajmy jednak, że większa firma posiada również większe koszty związane z jej utrzymaniem. To sprawia, że również średnie firmy mocno ucierpiały z powodu kryzysu.

Dotychczas najpopularniejszym sposobem na zdobycie większej ilości nabywców jest ogólnie pojęta promocja. Minęły już czasy kiedy jedynymi sposobami było polecenie przez znajomego i nieporadnie wykonany plakat. Obecnie ilość narzędzi, które pozwalają nam trafić do większej ilości klientów, jest ogromna. Możliwości ogranicza jedynie wyobraźnia firmy. Wniosek jest jednak prawie zawsze taki sam.

Im większe są wydatki firmy na marketing (banery reklamowe, ulotki, plakaty, promocje) tym szersze grono osób podda się jego działaniu. Mogą one potem stać się klientami firmy. W ten sposób biznes zwiększa zasięg swojej działalności na rynku. Jednak wszystkie reklamy "tradycyjne" mają jedną podstawową wadę. Aby człowiek mógł zostać klientem, musi znajdować się w okolicy samej reklamy, przeczytać ją oraz stwierdzić, że usługa tej firmy jest mu potrzebna. W ten sposób mniej niż 0,02% osób, które zetkną się z przekazem reklamowym, zostanie klientami firmy. Jest to bardzo niska skuteczność, a przecież każda reklama niesie ze sobą comiesięczne opłaty za dzierżawę powierzchni reklamowej.

Alternatywą jest tutaj internet. Po pierwsze internauci znajdują reklamującą się w internecie firmę ponieważ potrzebują usług, które oferuje. Poprzez wyszukiwarki internetowe potencjalni klienci szukają konkretnych produktów, zatem są dla nich po prostu wartościowe. Zadaniem firmy jest tylko zmienić zainteresowanego internautę w zadowolonego klienta. Tym samym skuteczność stron internetowych jest nieporównywalnie wyższa niż skuteczność typowych banerów reklamowych czy plakatów. Przykładowo sprzedaż jednej z najskuteczniejszych stron świata jest na poziomie 10%. Co dziesiąty internauta korzysta z jej produktów. Jest to wynik około 500 razy lepszy niż wynik prawidłowo zaprojektowanego banera reklamowego.

Kolejnym atutem stron internetowych jest koszt ich stworzenia i utrzymania.

Wykonanie witryny w profesjonalnej agencji interaktywnej, która tworzenie stron www zna od podszewki, to koszt od 1000 zł do 2000 zł. Natomiast utrzymanie jej nie przekracza najczęściej 300 złotych rocznie.

Porównując, wykonanie banera reklamowego o powierzchni 2 m na 1,3 m kosztuje 300 zł, jego miesięczna opłata również kosztuje w granicach 300 zł. Zatem baner jest 12 razy droższy w utrzymaniu niż strona internetowa. Jednocześnie serwis internetowy przy odpowiedniej promocji dociera do około 15 milionów osób, które w Polsce mają internet, a nie jedynie do ludzi znajdujących się w okolicy banera.

Strony internetowe pozwalają na reklamę tylko wśród osób, które rzeczywiście są zainteresowane produktem lub usługami firmy. Poprzez odpowiednie działania, np. geolokalizację, możemy kierować reklamy tylko do klientów z naszego województwa, kraju bądź kontynentu. Dzięki temu możemy znacznie zmniejszych koszty promocji oraz zwiększyć skuteczność.

Do dyspozycji każda firma posiada również setki innych (zarówno płatnych jak i darmowych) narzędzi, jak np. kampanie reklamowe, pozycjonowanie, obecność w katalogach firm, serwisach społecznościowych, reklama w prasie internetowej, programy partnerskie i wiele innych. Wbrew pozorom i obiegowym opiniom, nie są to drogie działania. Przy pomocy kompetentnej firmy informatycznej, wielu z opłat można całkowicie uniknąć, stosując darmowe i równie skuteczne rozwiązania.

Istotną różnicą między stroną internetową, a reklamą "tradycyjną" jest ilość treści jaką można zamieścić. Tworząc plakat czy ulotkę, musimy mieć świadomość, że ma on ograniczenia co do ilości treści, jakie można zamieścić. Natomiast strona internetowa daje możliwość stworzenia niemal dowolnej ilości podstron. W ten sposób znacznie łatwiej jest rozwiać wątpliwości klienta i nakłonić go do zakupu. Do sprzedaży większości produktów potrzeba znacznie więcej niż kilku słów zamieszczonych na ulotce reklamowej czy plakacie. Strona internetowa spełnia te wymagania i daje możliwość użycia takiej ilości treści, jaka będzie potrzebna.

Nie da się ukryć, że tylko te firmy, które podąrzają za swoimi klientami, przetrwają w czasach kryzysów i wahań giełdowych. Dzisiejszy konsumenci najwięcej czasu ze wszystkich rodzajów rozrywek spędzają w internecie, zatem kluczem do sukcesu jest zaistnienie w tym właśnie medium.

Licencja: Creative Commons
2 Ocena