Nasz umysł przypomina komputer, który już w momencie urodzenia ma 100 miliardów aktywnych komórek między którymi wytwarzają się ciągłe połączenia. Każda z komórek jest zdolna wytworzyć 20 000 połączeń powstających w tempie 3 miliardów połączeń na sekundę, dzięki którym przyswajamy wiedzę, przy czym jej duża część jest przyswajana podświadomie. Wiedzę jesteśmy zdolni przyswajać od momentu narodzin aż po kres życia. Niestety ktoś zapomniał dać nam instrukcję obsługi tego komputera i co gorsze, żadna z instytucji typu szkoła, rodzina, ... też nam jej nie udostępnia.
Nasz mózg mający wiele ośrodków inteligencji pracuje bezustannie, jednakże my wykorzystujemy i rozwijamy tylko małą część tych zdolności. Chcąc lepiej się rozwijać powinniśmy wiedzieć, że:
1. centralna część mózgu czyli układ limbiczny, jest odpowiedzialny za uczucia,
2. górna część mózgu - kora mózgu, odpowiada za nasze myślenie, tworzenie, rozumowanie i mówienie,
3. dolna część mózgu czyli pień, steruje wieloma odruchami takimi jak oddychanie, bicie serca,...
4. tylna część mózgu czyli móżdżek, kontroluje naszą pamięć kinestetyczną czyli tą, która jest związana z zapamiętywaniem związanym z ruchem (pływanie, taniec, jazda na łyżwach, ...)
W naszym mózgu jest co najmniej 9 rodzajów inteligencji:
1. logiczno - matematyczna
2. przyrodnicza, szczególnie pomocna w kontaktach z przyrodą tzw. ożywioną
3. językowa pomagająca nam w zdobywaniu umiejętności czytania, pisania, wypowiedzi,...
4. kinestetyczna
5. muzyczna
6. przestrzenna
7. wizualna
8. interpersonalna, która pomaga nam w kontaktach międzyludzkich
9. introspektywna, która pomaga nam w poznaniu samego siebie i korzystaniu z wiedzy, którą zgromadziliśmy
Wiemy również, że mamy dwie półkule mózgowe, z czego LEWA jest analityczna i odpowiada za wszelkie czynności logiczne: mowę, liczenie, logiczne myślenie, szeregowanie, ... PRAWA natomiast odpowiada za zdolności artystyczne włącznie z wyobraźnią: rytm, rymy, obraz, muzykę,... , jest więc odpowiedzialna także za naszą pracę twórczą i kreatywność.
Podział ten nie jest w rzeczywistości drastyczny, bo półkule są połączone ciałem modzelowatym ( bardzo aktywny układ 300 milionów neuronów). Najłatwiej wytłumaczyć to na przykładzie z życia wziętym: jeżeli słuchamy piosenki to lewa półkula przetwarza słowa, a prawa muzykę. Ponieważ ośrodek emocjonalny w mózgu jest blisko związany z pamięcią długotrwałą, więc chcąc zwiększyć pracę mózgu przy zapamiętywaniu słówek w j. obcym poprzez naukę piosenek, powinniśmy wybierać takie piosenki, która nam się podobają. Dlatego tak ważne jest aby ucząc się angażować wszystkie nasze zmysły i wszystkie rodzaje inteligencji, ponieważ uczymy się nie tylko poprzez słuch i wzrok, ale też przez dotyk, węch, smak, mowę, intuicję i to co sobie wyobrażamy. Na to trzeba właśnie zwrócić szczególną uwagę przy tworzeniu „swoich" haków pamięciowych, umieć je powiązać z różnymi zmysłami i rodzajami inteligencji. Nasz umysł wg wielu naukowców magazynuje wiedzę poszufladkowaną w katalogach: np. pies w katalogu zwierzęta, dziecko w katalogu rodzina, ... Zapamiętane w ten sposób informacje są trudne do „wyjęcia" z pamięci, dlatego lepiej jest wykorzystać korę skojarzeniową, która potrafi łączyć ze sobą podobne elementy i łączyć różne informacje z różnych banków pamięci czyli nauczyć się magazynować w pamięci silnie skojarzone informacje, bez względu na to czy hak pamięciowy, który je łączy jest logiczny czy ma sens tylko dla nas. Szczególnie pomocne tu jest zapamiętywanie w połączeniu z emocją.
Wspominałam już, że większość zapamiętanych informacji odbywa się w podświadomości będąc w stanie odprężenia i gotowości jednocześnie. Wniosek stąd wynika taki, że przed nauką powinniśmy odprężyć się i jednocześnie wzmóc naszą motywację.
Mózg wymaga też ćwiczeń, tak jak każda część naszego ciała. I o ile nauczyliśmy się już dbać o nasze zdrowie i ciało, tak samo powinniśmy nauczyć się dbać o nasz mózg.
Oto kilka ćwiczeń wspomagających pracę mózgu:
1. Kładąc rękę na obojczyku powoli zsuń palec wskazujący i kciuk do dołeczków między mostkiem a obojczykiem. Przez ok. 20-30 min. masuj te wgłębienia kładąc jednocześnie drugą rękę na pępku, a następnie zamień ręce. Uaktywniasz w ten sposób dwie półkule.
2. Rysuj oburącz równocześnie proste kształty: dom, auto, kwiatki, litery, ... Rysuj je tak, jakby odbijały się w lustrze, symetrycznie.
3. Masuj kciukiem i palcem wskazującym, jednocześnie swoje uszy, zaczynając od góry do dołu, powtórz 3 razy. Jest to bdb. ćwiczenie, które pomaga w słuchaniu, rozluźnia mięśnie twarzy i napięcie kości czaszki.
4. Kładąc prawą rękę na lewym ramieniu lekko uciskaj bark, aby rozluźnić mięśnie szyi. Obracaj bardzo powoli głowę z lewej strony w prawą wydychając jednocześnie powietrze tak jakbyś naśladował pohukiwanie sowy. Zrób to samo z drugą ręką i przeciwnym barkiem. Ćwiczenie to nie tylko zmniejsza napięcie spowodowane stresem, ale też poprawia pamięć wzrokową, słuchową, koncentrację i uwagę.
5. Siedząc prosto na krześle skieruj wzrok na sufit, a następnie przenieś wzrok 20 razy z jednego kąta sufitu na drugi i 20 razy z sufitu na podłogę. Pamiętaj pracują tylko oczy, głowa musi pozostać nieruchoma. Ćwiczenie to nie tylko poszerza pole widzenia, ale też ćwiczy mięsnie oka.
I pamiętaj jeszcze, że aby szybciej osiągnąć sukces powinieneś:
1. Pić wodę czystą i niegazowaną. Pij po kilka łyków przed i w trakcie nauki, bo stanowi ona 70-80% naszego organizmu, a mózg zawiera jej aż 90%.
2. Wyznaczać sobie konkretne, małe cele i realne terminy ich realizacji - satysfakcja z osiąganych sukcesów wzmaga motywacje do nauki.
3. Nauczyć się osiągać stan jednoczesnego odprężenia i gotowości.
4. Uczyć się poprzez działanie i tworzenie. Sam rób dla siebie pomoce naukowe.
5. Korzystać z dźwięku i obrazu.
6. Tworzyć mapy skojarzeń zamiast notować linijka w linijkę. W zwartym tekście informacja jest mało widoczna.
7. Znajdź drugiego entuzjastę, bo we dwoje będziecie się wspierać i dopingować. Poza tym wspólna praca daje często lepsze efekty niż samodzielne przedzieranie się przez gąszcz informacji.
8. Pytać, jeżeli czegoś nie rozumiesz.
9. Ćwiczyć, powtarzać i rozmyślać nad tym czego się uczysz.
10. Tworzyć jak najwięcej haków pamięciowych, które pozwolą Ci „wydobyć" informację z pamięci.
11. Dołączyć do nauki element ludyczny. Baw się, rozwiązuj krzyżówki, graj w różne gry.
12. Ucz innych, pomagaj im, wtedy sam powtarzasz i uczysz się.
13. Dowiedzieć się jak efektywnie się uczyć. Szczególnie polecam Ci skorzystanie z takich książek na przykład:
a) „Techniki pamięciowe dla każdego", A. Bubrowiecki, 26,90 zł - niezwykle praktyczna publikacja, w której poznasz metody i techniki pamięciowe, wiele przykładów pokazujących obrazowo same techniki i sposób ich zastosowania.
http://www.nexto.pl/rf/pr?p=1230&pid=147948
b) „Szybkie czytanie dla wytrwałych", P. Sygnowski, 29,- zł - książka, dzięki której 5ciokrotnie zwiększysz szybkość czytanie (co najmniej 2.000 słów na minutę z pełnym zrozumieniem tekstu czytanego) i trzykrotnie skrócisz czas poświęcony na naukę
http://www.nexto.pl/rf/pr?p=1224&pid=147948
c) „Sekrety kreatywnego myślenia", A. Bubrowiecki, 21,70 zł - znajdziesz Ti wiele ćwiczeń poprawiających jakość Twojego myślenia, rozwijających różne rodzaje inteligencji, poznasz ćwiczenia i muzykę, które aktywują Twój mózg.
http://www.nexto.pl/rf/pr?p=3012&pid=147948
d) „Szybkie czytanie - praktyczne ćwiczenia", P. Sygnowski, 19,97 zł -
http://www.nexto.pl/rf/pr?p=1223&pid=147948
e) „Szybka nauka - praktyczne ćwiczenia" P. Sygnowski, 19,97 zł - 93 specjalne ćwiczenia, dzięki którym nauka nie będzie sprawiać Ci kłopotów.
http://www.nexto.pl/rf/pr?p=1220&pid=147948
f) „Szybka nauka dla wytrwałych", P. Sygnowski, 29,95 zł - dzięki której będziesz szybciej, lepiej i łatwiej zapamiętywać i uczyć się
http://www.nexto.pl/rf/pr?p=1221&pid=147948
Barbara Lewińska