W każdej formie kontaktu pierwsze i ostatnie wrażenie odgrywają niemalże kluczową formę. To jakie zrobimy na kimś pierwsze wrażenie odbija się na naszym wizerunku w opinii naszego rozmówcy. Może to mieć decydujący wpływ na to w jaki sposób podjęte zostaną pewne decyzje. Nie inaczej jest w handlu.

Data dodania: 2009-08-15

Wyświetleń: 3899

Przedrukowań: 0

Głosy dodatnie: 2

Głosy ujemne: 0

WIEDZA

2 Ocena

Licencja: Creative Commons

Pierwsze wrażenie zrobione na potencjalnym kliencie może mieć wpływ nie tylko na to czy klient dokona zakupu, ale również na to czy w ogóle wejdzie on do naszego sklepu.

Na pierwsze wrażenie w przypadku sklepu tradycyjnego składa się wygląd zewnętrzny sklepu, wygląd wewnętrzny sklepu a także przebywający w nim ludzie. Wygląd zewnętrzny sklepu to element, który w pierwszej kolejności przyciąga uwagę klientów. Tutaj głównym narzędziem komunikacji marketingowej z klientem są witryny sklepowe. Informują one potencjalnego klienta częściowo o asortymencie sklepu, o cenach a także o bieżących przecenach i promocjach. Aby więc było to narzędzie skuteczne należy odpowiednio o nie zadbać. Przede wszystkim ważna jest czystość i schludność. Witryny sklepowe, których szyby są zakurzone lub brudne mogą zniechęcić do wizyty w sklepie a przede wszystkim utrudniają (lub uniemożliwiają) zapoznanie się z prezentowanym towarem. Ponieważ witryny są źródłem informacji o asortymencie powinny być one na bieżąco modyfikowane. Jest to główne źródło informacji o obcym dla klienta sklepie i jego asortymencie. Nie zaprezentowanie interesującego towaru nie przyciągnie uwagi klienta. Bardzo ważne jest również nadanie witrynie atrakcyjnego wyglądu oraz w miarę możliwości jego zmiany. Przy tak dużej ilości sklepów witryny nie różniące się od innych nie zwrócą raczej na pewno uwagi klienta.

Drugim elementem wpływającym na pierwsze wrażenie klienta podczas kontaktu z nowym sklepem jest jego wystrój wygląd wewnętrzny. Istotne jest przede wszystkim stworzenie czystego i higienicznego środowiska dokonywania zakupów, zapewnienie odpowiednich warunków takich jak oświetlenie, ogrzewanie czy też klimatyzacja, a także umożliwienie klientowi łatwego poruszania się po sklepie. Bardzo ważne jest to w jakiś sposób produkty rozmieszczone są na półkach oraz w jakich warunkach są one przechowywane. W sklepie, w którym mrożonki nie przechowywane są w zamrażalniku a produkty łatwo psujące się nie są umieszczone w lodówce na pewno niewielu klientów dokona zakupu. Warunki takie jak odpowiednie oświetlenie czy też klimatyzacja/ ogrzewanie również mają wpływ na proces decyzyjny. Dzięki odpowiedniemu światłu klient będzie mógł dokładnie zapoznać się z zaletami produktu natomiast w ogrzewanie lub klimatyzacja, w zależności od pory roku i temperatury na zewnątrz znacznie wpłyną na długość procesu decyzyjnego i przebywania w sklepie. Im dłuższy czas osoba spędzi w sklepie tym większe prawdopodobieństwo, że dokona ona zakupu.

Równie ważni dla wywołania pozytywnego pierwszego wrażenia są ludzie przebywający w sklepie. Chodzi tu przede wszystkim o dwie właściwości a mianowicie o jakość obsługi i wygląd pracowników, oraz o ilość klientów w sklepie. Jeżeli sprzedawcy obsługujący klienta wygląda schludnie i czysto, oraz służy odpowiednim poziomem pomocy (nie ignoruje klienta ani nie jest zbyt natarczywy) pozytywnie wpłynie na opinię klienta. Ilość ludzi w sklepie również ma ogromne znaczenie opiniotwórcze w przypadku sklepów nie znanych klientom. Optymalna ilość klientów w sklepie oznacza dla klienta, że jest on popularnym miejscem dokonywania zakupów a jednocześnie obsługa klientów przebieg w nim szybko i sprawnie.

Licencja: Creative Commons
2 Ocena