Powstaje pytanie, co można zrobić, aby takie dogodne warunki zaistniały? Czy niski wskaźnik wykształcenia wśród niepełnosprawnych spowodowany jest trudnościami z nauką, czy dostępem do wiedzy? Z całą pewnością można stwierdzić, że mimo tworzenia klas integracyjnych w szkołach, zdobywanie kolejnych szczebli wykształcenia przez niepełnosprawnych, jest dla nich dużo trudniejsze i wymaga od nich większego samozaparcia i determinacji niż w przypadku osób pełnosprawnych. W takiej sytuacji, dużym ułatwieniem w zdobywaniu wiedzy i nawiązywaniu kontaktów między personalnych staje się Internet. To właśnie dzięki niemu skracają się odległości, zwiększa się dostępność informacji, wiedzy i możliwości, a brak udogodnień typu podjazdy dla wózków, nierówne chodniki, problemy komunikacyjne, nieznajomość języka migowego przez nauczycieli, nie są aż tak dokuczliwe.
W tej chwili, dzięki inteligentnym programom informatycznym, nauczanie na odległość zaczyna wchodzić do szkół szeroką falą, łamiąc bariery kulturowe, rasowe, państwowe i fizyczne. Badania przeprowadzone w Stanach Zjednoczonych przewidują, że już w roku 2010, z nauki na odległość będzie korzystało ponad 100 milionów ludzi w Ameryce. Wśród nich będą głównie bezrobotni, ludzie z niskim wykształceniem, kobiety samotnie wychowujące dzieci, niepełnosprawni oraz osoby chcące zdobyć dalsze wykształcenie, a nie mogące zrezygnować, czy dopasować swoich obowiązków zawodowych do zajęć stacjonarnych.
Także w Polsce, niektóre szkoły korzystają z dobrodziejstw nauczania na odległość na zasadzie wspomagania zajęć stacjonarnych. Jedną z bardzo nielicznych szkół w naszym kraju maksymalnie wykorzystujących możliwości Internetu i nauczania na odległość, jest szkoła Inter-LO (www.inter-lo.pl). Inter-LO to szkoły z prawami publicznymi, prowadzące edukację w ramach zaocznego Liceum Ogólnokształcącego i Uzupełniającego dla Dorosłych. Zajęcia w tych szkołach prowadzone są głównie przez Internet, na platformie edukacyjnej zapewniającej indywidualizację tempa nauczania do możliwości psychofizycznych słuchaczy, synchroniczny i asynchroniczny kontakt z nauczycielami oraz stałą kontrolę postępów w nauce. Taki system zapewnia komfort uczenia w zaciszu swojego domu osobom niepełnosprawnym, aktywnym zawodowo, matkom z dziećmi i wszystkim chcącym zdobyć wykształcenie średnie bez kolizji z codziennymi obowiązkami. Ze względu na brak konieczności cotygodniowych dojazdów na zajęcia (jak to jest w szkołach stacjonarnych), nauka w szkole internetowej znacznie mniej obciąża budżet rodzinny, co jest bardzo istotne zwłaszcza dla osób mających małe dochody miesięczne, co z kolei zwykle idzie w parze z niskim wykształceniem.
Podsumowując, szkoła internetowa, taka jak Inter-LO, to wyjście naprzeciw potrzebom osób niepełnosprawnych ruchowo, niesłyszących, epileptyków, osób ze schorzeniami uniemożliwiającymi uczestnictwo w stacjonarnych zajęciach, ludzi zdrowych, niemogących połączyć swojej pracy zawodowej ze zdobywaniem wykształcenia, mieszkańców wsi i małych miejscowości oraz matek samotnie wychowującym dzieci. To także powiew świeżości, nowoczesności, wymogu czasu oraz przyszłościowy trend do jeszcze większego wykorzystania możliwości Internetu i nauczania na odległość w celu polepszenia i ułatwienia życia tym, którzy zawsze „mieli pod górkę”.