Co to jest system kontroli dostępu?
System kontroli dostępów składa się z kilku połączonych ze sobą urządzeń elektronicznych, które mają na celu ograniczenie użytkownikom dostępu do poszczególnych elementów. Dzięki niemu pracodawcy mają możliwość kontrolowania posiadanych zasobów, czasu pracy pracowników, a także obszarów, w jakich ci poruszają się w godzinach pracy. Najważniejszym aspektem jest tutaj identyfikacja elektroniczna użytkownika, która może następować na podstawie odcisków linii papilarnych, kart zbliżeniowych bądź innych, powszechnie stosowanych rozwiązań. System kontroli dostępu pozwala przede wszystkim:
- chronić mienie przedsiębiorstwa,
- chronić własność intelektualną firmy,
- zapobiegać nadużyciom ze strony pracowników.
Jak wygląda proces montażu systemu kontroli dostępu?
Decydując się na montaż systemu kontroli dostępu, przedsiębiorca musi w pierwszej kolejności zdecydować, które obszary w szczególności chce chronić. Instalowanie systemu należy powierzyć doświadczonym specjalistom, którzy przede wszystkim przeanalizują obszar, w którym ma on działać. Umożliwia to dobór najlepszych i najbardziej optymalnych kosztowo rozwiązań. W kolejnym kroku specjaliści przygotowują projekt, podlegający konsultacjom z klientem. W końcowej fazie można natomiast przystąpić do jego realizacji oraz sprawdzenia, czy wszystko działa dokładnie tak, jak powinno.
Identyfikacja elektroniczna użytkownika - jak wygląda?
Jedną z podstawowych funkcji systemu kontroli dostępu jest identyfikacja elektroniczna użytkownika. Zaawansowana technologia pozwala rozpoznać pracownika między innymi po:
- liniach papilarnych,
- kartach bądź breloczkach zbliżeniowych,
- tablicach rejestracyjnych samochodu, którym się porusza.
Do identyfikacji mogą też posłużyć karty RFID oraz piloty radiowe. Systemy kontroli dostępu umożliwiają nie tylko nadzorowanie obszarów, w których porusza się konkretny pracownik, ale również rejestrację czasu pracy. Obecnie coraz częściej ma ona formę elektroniczną - odchodzi się już od nieco przestarzałych list obecności, które są nie tylko niepraktyczne, lecz również nie spełniają wymogów RODO w kontekście ochrony danych osobowych pracownika. Tymczasem efektywna rejestracja czasu pracy pozwala rozliczać godziny nadprogramowe, wyliczyć dodatek za nadgodziny czy sprawować większą kontrolę nad tym, kiedy dokładnie pracownik rozpoczyna i kończy wykonywać obowiązki zawodowe.
Jak zapobiegać kradzieżom w miejscu pracy?
Nieprzestrzeganie norm czasu pracy to tylko jeden z problemów, z jakim spotykają się pracodawcy. Innym są kradzieże, których dopuszczają się pracownicy, zleceniobiorcy czy osoby współpracujące z firmą. Jak im zapobiegać? Przede wszystkim warto zamontować wysokiej klasy system kontroli dostępu, pozwalający w efektywniejszy sposób nadzorować posiadane zasoby. Dostęp do poszczególnych może zostać udzielony wyłącznie zaufanym osobom, które pracują w firmie od dawna. Pracodawca samodzielnie kontroluje obszary, do jakich dany pracownik zyskuje dostęp oraz powierza sprawowanie kontroli nad pewnymi elementami wybranym osobom. Co istotne, ustawienia dostępu można w każdej chwili zmienić, w zależności od potrzeb pracodawcy i sytuacji.