Regulamin sklepu internetowego jest wymagany przepisami – od tego nie ma wyjątków. Ale wymóg prawny nie jest jedynym powodem, dla którego warto zadbać, żeby regulamin w sklepie był widoczny, a przede wszystkim – by był prawidłowo napisany. Zaczniemy jednak od prawa.

Data dodania: 2021-11-16

Wyświetleń: 587

Przedrukowań: 0

Głosy dodatnie: 0

Głosy ujemne: 0

WIEDZA

0 Ocena

Licencja: Copyright - zastrzeżona

Dlaczego musisz mieć regulamin sklepu internetowego? Powody niekoniecznie oczywiste

Co mówią przepisy?

Jeśli chodzi o regulamin sklepu internetowego, to wymóg jego posiadania i publikacji wynika wprost z Ustawy o Świadczeniu Usług Drogą Elektroniczną. Co więcej – gdyby nawet pominąć tę niewątpliwie istotną podstawę prawną, to i tak z punktu widzenia sprzedawcy regulamin byłby istotny na gruncie prawa cywilnego. Musisz zdawać sobie sprawę, że w pisaniu lub zamawianiu regulaminu nie chodzi tylko o to, żeby zaspokoić jakieś wymagania ustawodawcy. Podstawowym celem tego dokumentu jest precyzyjne uregulowanie stosunków między sklepem a klientami.

Dobry regulamin jest po prostu praktyczny – klient nie jest trzymany w niepewności na przykład co do warunków zwrotów lub reklamacji, natomiast właściciele sklepu tworzą pewne stopnie ochrony przed nieuczciwymi klientami także dla siebie. Regulamin wprowadza porządek w stosunku prawnym między sklepem a klientem i to rzecz najważniejsza nie tylko w codziennym funkcjonowaniu, ale przede wszystkim, kiedy jakaś transakcja staje się problematyczna.

Czy regulamin pomaga budować markę?

Dobrze napisany regulamin, a więc taki, który jest zrozumiały, w miarę możliwości zwięzły, a jednocześnie po prostu uczciwy, to sposób na budowę renomy marki. Zgoda – mało kto czytuje regulaminy, natomiast jeśli dokument nie spełni kryterium czytelności i ktoś tę sprawę nagłośni, sklep z pewnością straci klientów. Poza tym, klienci, którzy czytują regulaminy, też są źródłem poleceń, więc w pewnym sensie dobrze zbudowany regulamin sklepu internetowego może pomóc w zdobyciu kilku kolejnych klientów.

Sklep internetowy, który działa na podstawie dobrze napisanego regulaminu ma najczęściej narzędzia do sprawnego rozwiązywania problemów. To ważne, ponieważ w przypadku zgłoszenia się niezadowolonego klienta, regulamin już przewiduje pewne procedury. Czy wynik ich zastosowania usatysfakcjonuje obie strony, to inna sprawa, natomiast z pewnością konflikt uda się rozwiązać szybciej, niż gdyby trzeba było od razu odwoływać się do przepisów wyższego rzędu.

Czy regulamin ma walory promocyjne?

Czego, jak czego, ale regulaminu z promocją raczej nie da się połączyć, prawda? Nie, nieprawda. I nawet nie chodzi o przykłady sklepów, które mają wzorcowe regulaminy i wprost tym się chwalą. Jest kilka innych punktów, na które w tym przypadku warto zwrócić uwagę:

  • regulamin jest opublikowany na stronie internetowej i może być crawlowany (indeksowany) przez roboty wyszukiwarek. Pojawia się w nim siłą rzeczy nazwa firmy i sklepu, co pozwala ugruntować mimochodem pozycję w wynikach wyszukiwania;
  • odpowiednio napisany, prawidłowy i czytelny regulamin jest warunkiem nawiązania współpracy choćby z platformami obsługującymi płatności ratalne, serwisami zabezpieczającymi leasing konsumencki online czy inne usługi, a za pośrednictwem tych dodatkowych platform też często można zdobyć kolejnych klientów;
  • regulamin sam w sobie otwiera możliwość skorzystania z dodatkowych elementów promocyjnych: programów lojalnościowych, tańszych wysyłek itd. W wielu sklepach te informacje są prezentowane poza regulaminem, ale w istocie stanowią jego część lub powinny przynajmniej być regulaminem wprowadzone.

Regulamin sklepu internetowego: nie tylko dla świętego spokoju

Są dwie grupy ludzi, które uważają, że regulamin sklepu jest tylko po to, żeby zaspokoić dziwne ambicje ustawodawcy. Pierwsza to ci, którzy kompletnie nie rozumieją idei sklepu internetowego, a druga to sprzedawcy, którzy jeszcze nie skonfliktowali się z żadnym klientem (a to, prędzej czy później musi nastąpić nawet w doskonałym sklepie). Tymczasem zgodny z prawem, rozsądny i czytelny regulamin gwarantuje w praktyce możliwość wzrostu internetowego biznesu. Nigdy nie twórz regulaminów dla świętego spokoju! Zawsze myśl o nich jako istotnym elemencie firmy.

Licencja: Copyright - zastrzeżona
0 Ocena