Jak mówią przedstawiciele fabryki o swojej firmie: My, Rinasclta Bike, koncentrujemy nasze siły badawczo-rozwojowe, podążamy za trendem rynkowym i ściśle współpracujemy z naszymi klientami, tak aby mogli oni tworzyć dla siebie unikalny projekt roweru, malowanie i drobne przystosowania.
Oto Rinasclta rama szosowa, aerodynamiczna rama do roweru szosowego z hamulcem tarczowym, jeden bestsellerów firmy.
Mayo Zhang, współzałożyciel marki Rinasclta, ma ponad 10-letnie doświadczenie na rynku handlu zagranicznego i jest głęboko zaangażowany w rynek branżowy, prowadząc działalność i kierunek firmy, analizując dane i potrzeby klientów.
Poniżej przedstawiamy nasz wywiad z Mayo Zhangiem – odpowiada on na pytania dotyczące ram karbonowych często zadawane przez kolarzy.
Jaka jest kluczowa technologia przetwarzania włókna węglowego w rowerze?
Istnieje bardzo wiele procesów przetwarzania gotowych produktów z włókien węglowych, a sprzęt i kroki wymagane dla różnych procesów są odmienne. Biorąc za przykład rower z włókna węglowego, etapy produkcji są następujące:
- przędza z włókna węglowego;
- tkanie;
- prepreg;
- projektowanie;
- rozwijanie;
- cięcie;
- zwijanie;
- formowanie;
- przetwarzanie i klejenie;
- łatanie i malowanie;
Kluczowe etapy to prepreg, projektowanie, rozwijanie, zwijanie i formowanie. Prepreg określa głównie wydajność surowca, co bezpośrednio wpływa na wewnętrzną strukturę produktu; projekt wiąże się z określeniem kształtu produktu, co z kolei określa oporu wiatru, ergonomię i wygodę formowania. Rozwijanie buduje laminowaną strukturę produktu, która jest również rdzeniem projektu kompozytowego. Kąt, grubość i kolejność warstwa karbonu są krytyczne z punktu widzenia późniejszej trwałości i sztywności produktu. To, czy efekt będzie zadowalający, zależy w dużej mierze od zręczności pracowników, bo karbonowe ramy są produkowane w dużej mierze ręcznie. Oczywiście znaczenie na tym etapie ma również jakość wykorzystywanych narzędzi czy sprzętu pomocniczego, ale te, bez wprawnej ręki pracownika, niewiele znaczą.
Jakie są zalety i wady roweru z włókna węglowego
Jako materiał główny karbon jest wykorzystywany w ramie (rama węglowa), widelcu, ale także do budowy obręczy kół.
Włókno węglowe łączy w sobie sporą sztywność, którą można odpowiednio ukierunkować z miękkością i łatwością formowania charakterystyczną dla tkanin. Ciężar właściwy to raptem jedna czwarta ciężaru stali, ale wytrzymałość jest olbrzymia. Karbon nie koroduje, przynajmniej jeśli mowa o nowej generacji włókiem. Włókno węglowe jest szeroko stosowane w przemyśle, wojskowym, budowlanym, lotniczym i supersamochodach, więc to nie tylko domena rowerów.
Zalety ramy z włókna węglowego
Charakterystyka ramy z włókna węglowego to lekkość, dobra sztywność i dobra absorpcja uderzeń. Jednak w praktyce nie jest łatwo w pełni wykorzystać doskonałą wydajność włókna węglowego, a jakość materiału bardzo mocno zależy od producenta karbonu. Producenci rowerów raczej nie używają wysokiej jakości włókna węglowego do produkcji ram, biorąc pod uwagę kwestię kosztów. Pomimo wspomnianych wyżej problemów praktycznych, ramy z włókna węglowego mają zalety, których nie mogą zapewnić inne materiały. Na bazie takich ram buduje się rowery ważące często po 5-7 kilogramów, nawet poniżej minimalnych wymogów UCI, a do 7-9 kilogramów w segmencie budżetowym. Taki lekki rower z włókna węglowego jest genialny podczas wspinaczki po zboczu, podjazdy są znacznie lżejsze, bo nie czuje się, jak na ramie aluminiowej, gdzie ciężar wyraźnie ciągnie rower w dół.
a) Możliwość wykonania lekkich ram
Ramy z włókna węglowego są wykonane przez laminowanie włókien węglowych w kierunku naprężeń i zyskują w ten sposób wytrzymałość kierunkową. Rama z włókna węglowego jest bardzo lekka dzięki swojej gęstości i dużej wytrzymałości na rozciąganie.
b) Dobra absorpcja uderzeń
Włókno węglowe jest wykorzystywane w różnych branżach – pozwala na konstruowanie protez nóg dla osób niepełnosprawnych w sporcie lub specjalnych sprężyn. Karbon jest również używany do tworzenia rowerów bez amortyzatorów, a to dzięki doskonałej absorpcji uderzeń. Mistrzostwem świata tutaj jest rama Scott ELEVATED. Projekt jest świetny, ale nie wszystkie ramy trzymają ten sam standard, więc zdarzają się egzemplarze bardzo sztywne.
c) Możliwość wykonania różnych kształtów ram
Podstawowa metoda formowania włókna węglowego to kształtowanie w formie po zalaniu żywicą. To pozwala na budowę bardzo nietypowych ram, czego najlepszym przykładem jest Trek Y.
Wady ramy z włókna węglowego
a) Złożone obliczanie naprężeń
Rama z włókna węglowego składa się z włókien węglowych, które charakteryzują się dużą wytrzymałością na rozciąganie, ale słabą wytrzymałością na ścinanie, więc do przetwarzania wymagane jest kompleksowe obliczanie naprężeń (sztywność wzdłużna i sztywność poprzeczna), a kawałki włókien węglowych są nakładane na siebie i formowane zgodnie z obliczeniami. Technologia przetwarzania różni się w zależności od producenta, dlatego ważne jest, aby wybierać produkty od doświadczonych i wiarygodnych producentów.
b) Trudności w zmianie rozmiaru
Trudno jest zmienić rozmiar, ponieważ forma jest na początku procesu. Nie jest możliwe tworzenie mnóstwa wariantów i stylów różniących się od siebie tylko nieznacznie. Czy raczej należy powiedzieć, że technicznie jest to wykonalne, ale bardzo kosztowne.
Jakie są główne rynki, a jakie plany dotyczące Rinasclta Bike
Nasze główne rynki to Ameryka Północna i Europa. Celujemy w konsumentów zainteresowanych rowerami ze średniej półki lub wyżej, łącznie z tymi, którzy szukają naprawdę profesjonalnych modeli. Z każdym klientem pracujemy indywidualnie, tworząc rowery, które są tak dopasowane do użytkownika, jak żadne inne.
W 2021 nie pracujemy normalnie – chyba nikt na świecie już nawet nie pamięta, co by to miało znaczyć. Ale mamy wciąż mnóstwo pracy – potencjał jest olbrzymi i chyba dopiero teraz możemy go naprawdę odkryć i wykorzystać.