Na decyzje zakupowe wpływ mają wszystkie nasze zmysły. Jednak jeden z nich wysuwa się na prowadzenie. Jest to wzrok. Kolory, kształty i wielkość elementów sklepu oddziałują na naszą sferę emocji. Wpływ na odbiór koloru mają także wzorce kulturowe. Gdyby tak nie było, kolor czarny nie kojarzyłby się z żałobą, a żółty ze słonecznym latem. Dlatego kolorystyka wnętrza sklepu jest ważna przy planowaniu wyglądu sklepu.
Równowaga przede wszystkim – harmonia w kolorach
Kolor to także dobry przyciągacz uwagi. To dlatego sklepy kuszące Klientów promocjami, idą zawsze tym samym schematem. Słowo „Promocja”, „Wyprzedaż”, „Sale” wypisują czerwonymi literami na żółtym tle. To po prostu działa.
Dobierając kolory, pamiętajmy jednak o równowadze. Czasem lepiej postawić na klasyczne kolory niż doprowadzić do „przebodźcowania”. Co to oznacza? Kolory jaskrawe, mimo że szybko przyciągają uwagę, w nadmiarze mogą rozpraszać Klienta. A wtedy mamy mniejszą szansę na to, że zostanie dłużej w sklepie. Prędzej poczuje się przytłoczony i szybko opuści nasz sklep.
W takim razie, jakie kolory do sklepu zastosować? W przypadku mebli ostatnio popularne stają się bardziej stonowane barwy – białe i szare. Na przód wyraźnie wysuwa się klasyka, minimalizm i prostota. Takie odcienie pozwalają błyszczeć produktom i ich kolorowym opakowaniom. Dzięki temu kolory mebli i opakowań nie walczą ze sobą o uwagę Klienta. Stonowane kolory częściej też kojarzone są z prestiżem i profesjonalizmem. Dlatego drogie, luksusowe produkty często umieszczane są na ciemnym tle.
Odważne kolory dobre dla niektórych branż
Żywe kolory, na przykład kolor zielony zostawmy dla wnętrz kwiaciarni i sklepów warzywniczych. Kolory jaskrawe pasują też do sklepów młodzieżowych (na przykład z ubraniami).
Nie zapominajmy, że kolor ścian do sklepu czy odcień regałów jest równie ważny co oświetlenie. Kolorystyka wnętrza sklepu może zostać podkreślona właśnie dzięki oświetleniu. Ważne, by było zbliżone jak najbardziej do naturalnego i nie męczyło wzroku.
Kolory potrafią skutecznie zachęcić do zakupów. Pamiętajmy, że i tutaj ważne jest zachowanie równowagi. Stonowane kolory z pewnością pasują do delikatesów i sklepów ekologicznych, odzieżowych, aptek, piekarni.