Spożywanie cytrusów łączy się z wieloma opiniami związanymi z ich wpływem na zdrowie. Niektóre z nich nie są prawdziwe, zdążyły jednak na stałe zagościć w naszej świadomości jako pewniki. W artykule rozprawiamy się z trzema popularnymi mitami na temat właściwości tych owoców.

Data dodania: 2020-05-29

Wyświetleń: 541

Przedrukowań: 0

Głosy dodatnie: 0

Głosy ujemne: 0

WIEDZA

0 Ocena

Licencja: Copyright - zastrzeżona

Popularne mity na temat właściwości cytrusów

Mit nr 1: Soki z cytrusów to bezpieczne źródło witamin dla każdego

Świeżo wyciskanym sokom z cytrusów nie można odmówić bogactwa składników odżywczych (oprócz witaminy C zawierają m.in. witaminę A, która pozytywnie wpływa na oczy i cerę), jednak z ich spożywaniem należy zachować ostrożność. Na tego rodzaju soki szczególnie powinny uważać osoby przyjmujące na stałe leki. Dlaczego? Cytrusy – zwłaszcza grejpfruty i gorzkie pomarańcze – zawierają furanokumaryny, czyli związki, które blokują bezpieczne rozkładanie leków, powodując tym samym ich zaleganie w wątrobie czy jelitach. Do leków tych należą m.in. metformina, leki rozrzedzające krew (przeciwzakrzepowe), leki antyhistaminowe (antyalergiczne), a także leki na zgagę i nadciśnienie. Przy ich zażywaniu należy ograniczyć picie soków z cytrusów, a kategorycznie zabronione jest popijanie tabletek tego typu napojem.

 

Mit nr 2: Najwięcej witaminy C znajdziemy właśnie w cytrusach

Cytrusy, czyli m.in. cytryny, pomarańcze, grejpfruty, mandarynki, limonki czy pomelo, łączy charakterystyczny, cierpki smak. Ten intuicyjnie kojarzony jest z dużą zawartością witaminy C w owocach tego rodzaju. Na przeziębienie medycyna ludowa poleca np. picie herbaty z cytryną, której przypisuje pozytywny wpływ na odporność. Okazuje się jednak, że powszechne przekonanie o tym, że to właśnie cytryna jest najbogatszym źródłem witaminy C, jest mylne. W większej ilości występuje ona m.in. w czerwonej papryce, natce pietruszki i czarnych porzeczkach.

 

Mit nr 3: Każdy może spożywać cytrusy bez ograniczeń

Mimo że cytrusy zawierają flawonoidy i przeciwutleniacze, a także wyżej wspomniane witaminy, nie są zdrowe dla każdego. Ze względu na kwasowość mogą podrażniać układ pokarmowy, dlatego nie są polecane osobom, które cierpią na refluks, nadkwasotę, zgagę oraz wrzody. Nie bez wpływu pozostają również na kondycję szkliwa zębów.

Artykuł Partnera

Licencja: Copyright - zastrzeżona