Klimatyzacja obecnie jest obowiązkowym wyposażeniem niemal każdego samochodu. Podobnie, jak radio i elektrycznie sterowane szyby. Zapewnia komfort termiczny wtedy, gdy warunki panujące na zewnątrz są niesprzyjające. Dlaczego zwykła klimatyzacja jest mniej oszczędna od klimatyzacji postojowej i czy montaż tej drugiej ma sens? Przeczytajmy!

Data dodania: 2020-02-19

Wyświetleń: 1008

Przedrukowań: 0

Głosy dodatnie: 0

Głosy ujemne: 0

WIEDZA

0 Ocena

Licencja: Copyright - zastrzeżona

Działanie klimatyzacji postojowej - czy warto ją mieć?

Jak działa klimatyzacja postojowa?

Przede wszystkim klimatyzacja postojowa oznacza oszczędność dla nas. Układ działa niezależnie od silnika, nie spala zatem paliwa, nie generuje hałasu i nie emituje szkodliwych dla środowiska spalin. Jest całkowicie zasilana z sieci elektrycznej – akumulatora samochodu. Aby zapobiec całkowitemu rozładowaniu akumulatora, specjalny system na bieżąco monitoruje jego zużycie.

Moc chłodnicza takiej klimatyzacji zależy od warunków panujących na zewnątrz pojazdu, agregat znajduje się bowiem poza kabiną pojazdu. Zapobiega to nadmiernemu wygrzaniu się wnętrza kabiny. Najczęściej, tego rodzaju klimatyzacja obsługiwana jest za pośrednictwem przycisków manualnych, panelu LCD lub pilota zdalnego sterowania.

Rodzaje klimatyzacji postojowej

Najczęściej spotykany rodzaj klimatyzacji postojowej jest oparty o klimatyzator sprężarkowy. Dba on nie tylko o obniżenie temperatury powietrza, ale także zmniejsza wilgotność powietrza. Tego rodzaju klimatyzator montowany jest na dachu pojazdu lub też w schowku albo w przestrzeni bagażowej.

Stosunkowo nowym rozwiązaniem są klimatyzator wodny. W specjalnym panelu na dachu umieszczona jest dmuchawa. Wytłacza ona ciepło z zewnątrz przez parownik, który odparowuje wodę. Chłodniejsze powietrze jest wtłaczane do kabiny.Zamiast czynnika roboczego wykorzystuje on wodę. Działa ona o tyle inaczej, że wprawdzie obniża temperaturę powietrza, ale nie zmienia jego wilgotności. Powietrze ulega schłodzeniu podczas odparowywania wody. Jest to bardzo silne rozwiązanie – pozwala na obniżenie temperatury względem otoczenia nawet o sto stopni Celsjusza. Im powietrze bardziej suche, tym klimatyzator wodny działa bardziej wydajnie. Dlatego najlepiej sprawdza się w klimacie suchym.

Ile trzeba będzie zapłacić za klimatyzację postojową?

Niestety jest to rozwiązanie dosyć drogie. Za komplet wraz z montażem przyjdzie nam zapłacić nawet kilka tysięcy złotych. Jest to jednak doskonałe rozwiązanie, kiedy planujemy dłuższe postoje w terenie zabudowanym, gdzie – jak wiadomo – długi postój w włączonym silnikiem jest zasadniczo niedozwolony.

Jak używać klimatyzacji postojowej

Wbrew nazwie, przyda się ona nie tylko w trakcie postoju. Z powodzeniem możemy z niej korzystać w trakcie jazdy. Dobrym rozwiązaniem jest także schłodzenie wnętrza pojazdu przy użyciu tradycyjnej klimatyzacji, wyłączenie jej i włączenie klimatyzacji postojowej w celu utrzymania stałej temperatury. Oczywiście nie otwieramy w trakcie chłodzenia szyb ani dachu. W pojeździe podczas chłodzenia musi panować zamknięty obieg. Tylko wtedy czujniki klimatyzatora działają prawidłowo. Dla najbardziej komfortowych odczuć powinniśmy utrzymywać temperaturę pomiędzy 19, a 24 stopniami Celsjusza oraz wilgotność na poziomie ok. 50%. Klimatyzację postojową, podobnie jak tradycyjną należy regularnie kontrolować, serwisować i odgrzybiać. Tylko wtedy będzie ona działała sprawnie. Najlepiej raz na pół roku sprawdzić działanie podzespołów, szczelność instalacji, a także poziom czynnika chłodzącego, jak również stan filtrów.

Więcej informacji znajdziecie na: https://www.eberspaecher.pl/produkty/klimatyzacja/klimatyzatory-postojowe.html

Licencja: Copyright - zastrzeżona