Dobrze zabezpieczony silnik samochodowy to taki, który jest odpowiednio nasmarowany. Optymalny poziom oraz wysoka jakość oleju to najlepsza gwarancja, że najdroższa i najważniejsza część auta będzie pracowała dłużej i wydajniej. Zastanawiasz się, który rodzaj oleju samochodowego wybrać do swojego pojazdu? Dobierz olej wspólnie z nami.

Data dodania: 2018-03-29

Wyświetleń: 1606

Przedrukowań: 0

Głosy dodatnie: 0

Głosy ujemne: 0

WIEDZA

0 Ocena

Licencja: Copyright - zastrzeżona

Jakiego oleju potrzebuje Twoje auto?

Na rynku znajdziesz szeroką gamę olejów samochodowych. Różnią się pomiędzy sobą nie tylko marką, ale i właściwościami. Jaki olej wybrać zatem do auta na benzynę, a jaki do silnika wysokoprężnego? Dobierz olej świadomie, aby mieć pewność, że tarcie między tłokami a cylindrami jest maksymalnie niskie.

Olej silnikowy pod lupą

W 80% olej silnikowy składa się z tzw. bazy olejowej, a więc mieszanki różnorodnych olejów mineralnych. Kolejne 6% to tzw. regulatory lepkości, a pozostałe 12% to dodatki uszlachetniające. Jakie są najważniejsze parametry oleju?

Kluczowa jest klasa lepkości. Na opakowaniu oleju oznaczona jest ona literą „W” otoczoną przez cyfry, np. 5W/30. Cyfra przed „W” oznacza jego poziom lepkości w niskich temperaturach, ta po literze oznacza zaś poziom lepkości w wysokiej temperaturze. Im niższe wartości liczbowe, tym niższa klasa lepkości oleju samochodowego. Pierwszy parametr wskazuje na to, w jakiej najniższej temperaturze można będzie odpalić auto. I tak klasa 0W oznacza możliwość uruchomienia go nawet przy -35oC, a każda kolejna (5W, 10W itd.) – w temperaturze o 5oC wyższej. Drugi parametr ma wpływ na opory pracy silnika w wysokiej temperaturze. Im wyższa jego wartość, tym gęstszy jest olej i tym wyższe opory. To zaleta w pojazdach sportowych, które wymagają wyższej ochrony przed tarciem, ale wada w nowoczesnych, kompaktowych pojazdach, które stawiają na energooszczędność.

Istotne są również inne parametry jakości, które mogą być opisane według jednej z dwóch klasyfikacji: API lub ACEA. Ta druga jest ważniejsza, ponieważ zdecydowana większość dostępnych na rynku olejów spełnia wszystkie wymogi API. Zgodnie z klasyfikacją ACEA oleje samochodowe dzielą się na trzy klasy:

  • A – dla samochodów osobowych,
  • B – dla samochodów z silnikiem Diesla,
  • C – dla aut z silnikami benzynowymi bądź wysokoprężnymi z dodatkowym systemem oczyszczania spalin.

Do tych liter dodane są także cyfry – wskazujące np. na czystość oleju.

Jak zatem widać, parametrów jest na tyle dużo, że przeciętnemu kierowcy może być trudno się w nich odnaleźć. Tak naprawdę jednak wcale nie ma takiej potrzeby.

Dobierz olej, kierując się specyfiką Twojego pojazdu

Najprostsze zadanie stoi przed właścicielami samochodów z rynku pierwotnego, którzy dysponują książką serwisową pojazdu – w niej z całą pewnością znaleźć można informacje o dokładnej specyfikacji potrzebnego oleju. Co zrobić, jeśli jej nie masz?

  • Skorzystaj z wyszukiwarek na stronach internetowych producentów oleju. Wystarczy, że podasz markę, model oraz inne parametry pojazdu, a otrzymasz informację, które oleje silnikowe będą do niego pasować.
  • Udaj się do sprawdzonego warsztatu samochodowego – specjaliści dobiorą wersję, która na pewno będzie pasowała do wymagań Twojego auta i zamontowanego w nim silnika.

Choć sama wymiana oleju nie jest trudnym zadaniem i poradzisz sobie z nim samodzielnie, jeśli wykonujesz je po raz pierwszy – lepiej udaj się do warsztatu. Będziesz miał wówczas pewność, że dobrany został właściwy typ oleju, a – co za tym idzie – jazda będzie bezpieczna, ekonomiczna i cicha.

Licencja: Copyright - zastrzeżona
0 Ocena