Każdy właściciel firmy staje prędzej czy później przed dylematem: jak reklamować firmę w Sieci? Jakie metody promocji wybrać, aby skutecznie zdobywać klientów? Jak to zrobić, żeby nie wydawać i tak często niedużego budżetu reklamowego?

Data dodania: 2017-06-16

Wyświetleń: 1334

Przedrukowań: 0

Głosy dodatnie: 0

Głosy ujemne: 1

WIEDZA

-1 Ocena

Licencja: Copyright - zastrzeżona

Jak zacząć reklamować firmę w Internecie?

Możesz zacząć reklamować firmę od prostych metod – i często bezpłatnych

Tak, istnieją bezpłatne pomysły na reklamowanie firmy w Sieci. Za chwilę opiszemy kilka z nich. Ważne jest natomiast to, żeby zrozumieć ważą prawdę: jeśli nie chcemy wydawać pieniędzy na reklamę, prawdopodobnie musimy poświęcić czas, a niejednokrotnie mieć też umiejętności.

Dlatego „za darmo” wcale nie jest za darmo. Zwykle będziesz musiał poświęcić swój czas.

Pomysłów na reklamowanie firmy w Sieci jest mnóstwo – tylko wybierać

Problemem nie jest: „co robić?”, tylko „jak”. Nawet obiektywnie najlepszy pomysł może okazać się stratą czasu i pieniędzy, jeśli źle się go wdroży.

Pomysłów na reklamę w Internecie jest mnóstwo. Swego czasu zebrałem kilkadziesiąt pomysłów na reklamowanie firmy (nie tylko w Internecie) – możesz je przeczytać nawet teraz, a wpis nie wyczerpuje tematu. A one ni wyczerpują wcale tematu i planuję rozwijać ten wpis. W niniejszym artykule chciałbym natomiast rozwinąć niektóre z nich i zwrócić Twoją uwagę na to, jak sprawić, żeby reklama przynosiła efekty w postaci klientów.

Przejdźmy jednak do konkretów: jak zacząć reklamować działalność gospodarczą w Sieci?

Poniżej znajdziesz kilka metod na docieranie do potencjalnych klientów, od których warto zacząć promowanie działalności. Wykorzystamy w nich raczej rzadko wykorzystywane okazje niż duże budżety.

Dodaj firmę do katalogów firm

Nie chodzi jednak o byle jakie katalogi.

Być może słyszałeś, że dodawanie strony do katalogów to jedna z metod na pozycjonowanie jej w wyszukiwarce Google. Częściowo jest to prawda – katalogowanie to jeden z pomysłów na podlinkowanie strony, a podlinkowanie może skutkować wyższymi pozycjami w wyszukiwarce.

Jednak dodawanie serwisu do niskiej jakości katalogów może Ci bardziej zaszkodzić niż pomóc. Dlaczego? Bo jeśli do Twojej strony www prowadzą odnośniki z niskiej jakości serwisów, to Google również Twoją stronę uzna za serwis niskiej jakości i obniży jego pozycje w wynikach wyszukiwania.

Nie chciałem jednak mówić o pozycjonowaniu (SEO). Dodawanie do katalogów ma inną ciekawą zaletę: jeśli wyszukiwarka Google widzi, że nazwa Twojej firmy występuje w wielu miejscach Internetu, to Twoja firma staje się dla niej bardziej wiarygodna, bardziej godna zaufania. A czym skutkuje takie wyszukiwarkowe zaufanie? Dwiema rzeczami:

  1. Twoja firma będzie częściej promowana na Mapach Google (jeśli już ją tam dodałeś)
  2. Twoja strona www ma większą szansę na wyższe pozycje w wynikach wyszukiwania

Zwłaszcza drugi punkt wymaga wyjaśnienia. Miałem bowiem nie mówić o pozycjonowaniu, ale do niego wróciłem. Nie chodzi mi tu jednak o linki. Nawet wpisy w katalogach, w których nie możesz umieścić linka do siebie, mogą Ci pomóc!

Jak to możliwe?

Rand Fishkin, założyciel serwisu Moz.com w tym wpisie wspomniał o ciekawym patencie zrejestrowanym przez Google. W patencie tym Google niejako „przyznaje się”, że budując ranking stron może brać pod uwagę nie tylko „klikane” linki, ale też tzw. brand mentions, czyli wszystkie te sytuacje, gdy ktoś wymienił nazwę Twojej firmy lub Twoje nazwisko.

Zresztą, spójrz, jak to działa. Wspomniałem przed chwilą Randa Fishkina. Jeśli powołuję się na niego, to dla Ciebie jako czytelnika jest to sygnał, że Rand prawdopodobnie może mieć sporą wiedzę, być autorytetem w dziedzinie wyszukiwarek internetowych.

Google „rozumuje” tak samo. Wyszukiwarka zakłada, że jeśli o kimś lub o firmie mówi się dużo, to prawdopodobnie internautów ta osoba/firma interesuje, więc Google obdarza ją większym zaufaniem.

Oczywiście, dodawanie strony do katalogów jest długoterminową metodą na reklamę w Internecie, ale też nie zajmuje mnóstwo czasu – możesz się tym zajmować po trochu, w przerwie między innymi obowiązkami.

Rozbuduj swoją stronę – dodaj więcej treści

Znów porozmawiamy o wyszukiwarce, tym razem bardziej bezpośrednio. Reklama w Google jest bowiem jedną z głównych metod promowania firmy online.

…a wyszukiwarka lubi treść. Serwisy z większą ilością jakościowej, unikalnej, wyczerpującej treści ceni bardziej niż strony zawierające tylko lakoniczne informacje.

Jeśli więc rozbudujesz swój serwis, możesz z czasem liczyć na uznanie ze strony wyszukiwarki i większy ruch.

A co miałbyś dodać do swojego serwisu? Oto kilka pomysłów:

Jak rozbudować stronę, aby skuteczniej reklamować firmę w Google?

  • Dodaj dział „aktualności” i pisz w nim, jak zmienia się Twoja oferta, jakie szkolenia przechodzisz, itp.
  • Załóż bloga i odpowiadaj w nim na pytania, które dostajesz od klientów
  • Rozbuduj opisy swoich produktów. Stwórz unikalne teksty, dodaj do nich dobrej jakości zdjęcia i zoptymalizuj je (o tym napiszę innym razem)
  • Napisz artykuły opisujące np. proces produkcji, wyjaśniające najważniejsze zagadnienia w Twojej branży, których nie rozumieją klienci

Te i inne pomysły są łatwe do zastosowania, wymagają jedynie trochę czasu i odrobinę kreatywności. Pamiętaj: nie pisz dla wyszukiwarki. Chodzi o to, żeby były to treści, które będą chcieli przeczytać Twoi potencjalni klienci – to przecież do nich chcesz dotrzeć za pomocą reklamy.

Poinformuj znajomych

Brzmi nudno i nieskutecznie? Być może myślisz „to nie może być takie proste!”. Okazuje się, że jednak może. Poinformowanie Twoich znajomych z różnych miejsc o tym, że założyłeś firmę może być jedną z najlepszych rzeczy jakie dla niej zrobisz na początku działalności.

Jednak aby poinformowanie znajomych zdziałało jako skuteczna metoda na reklamę Twojej firmy, musi ono spełniać kilka warunków:

  • Zastanów się, czy ktoś z Twoich znajomych mógłby być bezpośrednio zainteresowany tym, co oferujesz. Do tych osób skieruj się najpierw
  • Jeśli krępujesz się zwrócić z tym do przyjaciół (to wcale nie jest rzadki problem), to zastanów się najpierw, czemu tak jest. Być może Twoja oferta nie jest tak dopracowana jak powinna być? Wykorzystaj to – popraw ją tak, żebyś był raczej dumny z tego, co stworzyłeś
  • Nie zapraszaj do polubienia fanpejdża na Facebooku wszystkich znajomych. Dlaczego? Bo nawet, jeśli klikną „Lubię to!”, to część z nich zrobi to tylko na zasadzie przysługi koleżeńskiej lub dla świętego spokoju
  • Jeśli prowadzisz biznes typu B2B, koniecznie załóż konto na LinkedIn – ten serwis ma najwyższy zwrot z inwestycji jeśli chodzi o firmy z sektora B2B, wyższy nawet niż Facebook
  • Noś przy sobie wizytówki. Banalne? Zobaczysz, ile razy będą potrzebne, gdy nie będziesz ich miał ;)

Stwórz społeczność w jednym z serwisów społecznościowych

Zauważ ważną rzecz: jako właściciel firmy chcesz ją reklamować w Internecie. A jako internauta? Bardzo prawdopodobne, że nie lubisz reklam! Przyciągają Cię jednak:

  • Rozrywka
  • Przydatne informacje z tematów, które w danym momencie Cię interesują
  • Nowości ze świata
  • Informacje o tym, co się dzieje u Twoich znajomych

Twoi potencjalni klienci to tacy sami internauci jak Ty. Jak możesz reklamować swoją firmę wśród nich? Reklam unikają, ale chętnie konsumują wartościowe treści. Stwórz więc miejsce, do którego będą chcieli przychodzić!

Co to może być?

Może blog tematyczny a może profil lub grupa tematyczna na przykład na Facebooku. Jako internauci aktywnie poszukujemy takich miejsc, Twoi klienci na pewno też tak robią.

Zastanów się więc:

  • Jaką wiedzę możesz przekazać swoim potencjalnym klientom, którą będą chcieli zdobyć?
  • Co oprócz wiedzy może oferować Twoje miejsce w Sieci? (np. wsparcie, wymianę doświadczeń z innymi)
  • W jakiej formie najlepiej przedstawić to, co masz do zaoferowania? Czy lepszy będzie tekst w formie długich artykułów czy może krótkie notki na Facebooku? A może filmy na YouTube?

Zapomnij, że szukasz klientów

Od teraz jesteś wydawcą treści. Masz skupić się na tym, jaka treść i inna wartość przyciągnie Twoich potencjalnych klientów i pokaże im Ciebie i Twoją firmę od najlepszej strony.

To bardzo ważne. Zauważyłem, że wiele firm zakłada dziś blogi, bo ich właściciele usłyszeli, że to świetny sposób na reklamę firmy w Sieci. Może i świetny, ale te blogi musi ktoś czytać, a najlepiej, jeśli będą to Twoi potencjalni klienci ;) Internauci nie są głupi – jeśli będziesz pisać lub tworzyć inny rodzaj treści tylko po to, żeby sprzedać, po prostu przestaną Cię słuchać i pójdą gdzie indziej.

Jak podobają Ci się powyższe pomysły na reklamowanie firmy w Internecie?

Jak już zauważyłeś, wszystkie wymagają wyjścia do ludzi, a nawet przed szereg. Możesz bardzo dużo zdziałać po prostu będąc aktywnym, widocznym w swojej branży – być może okaże się nawet, że konwencjonalna reklama internetowa okaże się zupełnie niepotrzebna.

Licencja: Copyright - zastrzeżona
-1 Ocena