0
głosów
- +

Ergonomia w biurze czyli kilka prostych zasad które poprawią efektywność naszych pracowników

Autor:

Aktualizacja: 03.09.2008


Kategoria: BHP i Ergonomia / BHP


Artykuł
  • 0 głosów dodatnich
  • 0 głosów ujemnych
  • 7351 razy czytane
  • 8 przedrukowany
  • 0 Polemik/Poparć <span class="normal">Odpowiadanie na artykuł</span>
  • Licencja: CC <span class="normal">Zezwala się na kopiowanie, dystrybucję, wyświetlanie i użytkowanie dzieła i wszelkich jego pochodnych pod warunkiem umieszczenia informacji o tw&oacute;rcy.</span>
Dostęp bezpłatny <span class="normal">Dostęp do treści jest bezpłatny.<br/> Inne pola eksploatacji mogą być zastrzeżone sprawdź <b>licencję</b>, żeby dowiedzieć się więcej</span>
 

Artykuł jest o ergonomii stanowiska pracy, jak poprawnie zorganizować miejsce pracy aby dzięki meblom biurowym odczuwać komfort w pracy i ustrzec się przed schorzeniami.


Organizując własne biuro często zastanawiamy się nad jego wystrojem, nad tym jakiego koloru powinny być ścian, gdzie powiesimy obrazy czy postawimy kwiatka. Jednak jest to myślenie reprezentatywne, które może przynieść wiele szkód naszym przyszłym pracownikom, a co za tym idzie naszej firmie. Mowa tu o ergonomii, którą powinniśmy się kierować aranżując pomieszczenia biurowe. W myśl jej zasad stanowisko pracy powinno być tak zorganizowane, aby pracownik mógł efektywnie wykonywać swoją pracę nie narażając się na bezproduktywność. Poniżej przedstawiamy zasady, którymi należy się kierować organizując stanowisko pracy.

1. Biurko

a)jego konstrukcja powinna być bardzo solidna, gdyż stanowi oparcie dla

przedramion pracownika, istotne jest również jego właściwe wypoziomowanie;

b)minimalny wymiar biurka do 120 cm x 70 cm, a minimalna przestrzeń na nogo to 80 cm – zachowanie tych wymiarów pozwoli zachować swobodę ruchów przy wykonywaniu pracy i nie będzie narażało pracownika na częste wstawanie bądź wychylanie się z krzesła.

c)między krawędzią biurka, a krawędzią klawiatury powinno być minimum 10 cm odstępu, które umożliwi swobodne oparcie nadgarstków, jeśli jednak jest to niemożliwe powinna być zastosowana specjalna wysuwana szuflada na klawiaturę.

d)powinno być wyposażone w regulację wysokości od 64 do 84 cm,

e)należy zapewnić aby często używane rzeczy były w zasięgu ręki, co można osiągnąć przez zastosowanie nadstawek nad biurka na których możemy umieścić wszystkie niezbędne przedmioty a także sprzęty takie jak drukarka czy skaner

2. Krzesło biurowe – nieodpowiednie krzesło biurowe to zmor wszystkich biur i przyczyna narzekań pracowników uskarżających się na bóle pleców, ramion a także nóg, aby tego uniknąć trzeba aby krzesło:

a) było stabilne – podstawa krzesła powinna znajdować się na minimum 5 kółkach,

b) posiadało odpowiednią regulację siedziska do 40 do 50 cm,

c) posiadało regulację odchylenia oraz wysokości oparcia,

d) posiadało podłokietniki z regulacją wysokości,

e) było właściwie wyściełane tapicerką tak aby siadając użytkownik zagłębił się w nim na 2 – 3 cm.

Podobał Ci się artykuł?
0
głosów
- +

Brak polemik/poparć



Podobne artykuły:


KOMENTARZE


Używając tej strony zgadzasz się na wykorzystywanie plików Cookie.
Dowiedz się więcej.

Używamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki. Z dniem 25.05.2018 wprowadziliśmy też w życie rozporządzenia dotyczące ochrony danych osobowych. Więcej informacji w naszej Polityce Prywatności i Regulaminie.

Zamknij