W artykule chcielibyśmy przedstawić Państwu współczesne możliwości uszlachetniania druku w wysokich nakładach. Na szczególną uwagę zasługują tu różnorodne techniki uszlachetniania druku oferowane w dzisiejszych czasach.

Data dodania: 2017-02-15

Wyświetleń: 1366

Przedrukowań: 0

Głosy dodatnie: 0

Głosy ujemne: 0

WIEDZA

0 Ocena

Licencja: Creative Commons

Poznajemy techniki uszlachetniania druku

Wielu z nas na co dzień obcuje z różnorodnymi materiałami poligraficznymi. Mogą to być ulotki, plakaty na mieście, opakowania produktów, wizytówki lub katalogi. Są to z pewnością znaki naszych czasów, w których dominuje konsumpcjonizm i związana z nim szeroko pojęta reklama. Nierzadko materiały te wzbogacone są o niezwykłą fakturę papieru, atrakcyjny połysk lub inne efektowne elementy, jak żłobienia, uwypuklenia, czy metaliczny połysk. Powstają one dzięki znanym nam obecnie technikom uszlachetniania druku, które zaraz poznamy.

Jak powstają uszlachetnienia?
Wiele osób sądzi, że wszelkie uszlachetnienia, to po prostu kwestia papieru, na którym drukujemy. Jest to oczywiście błędna opinia. W rzeczywistości techniki uszlachetniania druku wymagają zastosowania skomplikowanych i drogich maszyn przeznaczonych tylko do tego celu. I co najważniejsze, uszlachetnienie dokonuje się zazwyczaj po druku, a nie przed nim. 

Po co nam uszlachetnianie druku?
Jak już wcześniej wspomnieliśmy, żyjemy w czasach konsumpcjonizmu, w którym duże znaczenie dla pozyskania klienta ma marketing. W tej kwestii pomagają właśnie techniki uszlachetniania druku. Wyobraźmy sobie, że przeciętny Kowalski chce kupić w sklepie jakiś produkt. Wśród kilkunastu produktów tego samego rodzaju, ale różnych producentów z pewnością jego uwagę przykuje ciekawsze opakowanie, pozostawiając konkurentów w cieniu. Oczywiście kwestie marketingowe nie są jedynymi, w których stosuje się uszlachetnienia druku.

Najpopularniejsze techniki uszlachetniania druku w Polsce
Obecnie na rodzimym, jak i zagranicznym rynku do najpopularniejszych technik uszlachetniania materiałów drukowanych zaliczamy:

  1. Foliowanie. Jest to jedna z najpopularniejszych metod uszlachetniania druku. Polega ona na powlekaniu zadrukowanej powierzchni specjalną folią błyszczącą lub matową. Z uwagi na swoje właściwości folia często łączy się z innymi technikami uszlachetniania druku. Dużą popularność zdobyła ostatnio folia Soft touch, która jest znana jako miła i aksamitna w dotyku.
  2. Lakierowanie. Znane jest jako najlepszy środek do tworzenia eleganckiej, połyskującej powierzchni. Ma jeszcze jedną zaletę, chroni nadruk przed wszelkimi uszkodzeniami zewnętrznymi. Ciekawą formą tego uszlachetnienia jest lakier wybiórczy, który polega na nakładaniu połysku tylko na wybrane elementy nadruku np. logo firmowe lub napisy. Mało kto wie, ale istnieją także lakiery matowe, zapachowe i reagujące na zmianę temperatury.
  3. Hot-stamping. Jest to nowa technika uszlachetniania druku, która zdobywa w Polsce dużą popularność. Polega ona na nałożeniu na nadruk tak zwanej folii hot stampingowej, która nadaje płaszczyźnie metaliczny, połyskujący wygląd. Cały proces realizowany jest w wysokiej temperaturze. 
  4. Kalandrowanie. Znany jako naduszenie na płaszczyźnie arkusza określonej struktury. Do najpopularniejszych wzorów kalandrowania zaliczamy m.in. płótno, len, skórę, czy prążki.
  5. Sztancowanie. Jest to uszlachetnienie polegające na wycinaniu w nadruku odpowiednich, z góry zaplanowanych kształtów lub wzorów. Oczywiście cały proces realizowany jest przez specjalnie przystosowane do tego celu maszyny.
  6. Tłoczenie. Jest to wizualnie bardzo podobne uszlachetnienie do hot stampingu. Z jednym wyjątkiem, tu używamy tradycyjnej folii. 

Jakie są zalety uszlachetniania druku?
Uszlachetnianie druku ma wiele zalet w tym m.in.

  • zwiększanie zainteresowania produktem poprzez podniesienie walorów wizualnych jego opakowania i materiałów reklamowych
  • podbijanie barw i zwiększenie nasycenia kolorów nadruku
  • ochronę zadrukowanej powierzchni przed czynnikami mechanicznymi jak zagięcia czy zadrapania
  • przedłużenie żywotności produktu np. opakowania lub okładki książki

Gdzie stosujemy techniki uszlachetniania druku?
Uszlachetnianie druku to proces wymagający zastosowania specjalistycznych maszyn, który zazwyczaj realizowany jest w wysokich nakładach. W związku z tym najczęściej uszlachetniamy produkty typu opakowania, okładki książek, identyfikacje wizualne, materiały reklamowych. Niektórych technik jak hot-stamping używa się także do produkcji hologramów, zdrapek lub zdobienia przedmiotów.

Mamy nadzieję, że ten artykuł przybliży Państwu możliwości technik uszlachetniania druku.

Licencja: Creative Commons