Producenci renomowanych kabin lakierniczo-suszących umożliwiają wyposażanie swoich urządzeń w 5-stopniowe systemy filtracji oraz system filtracji z węglem aktywnym, który charakteryzuje się lepszymi właściwościami pochłaniania lotnych związków organicznych, które powstają na skutek procesów lakierowania i suszenia w kabinie lakierniczej.
Wybór takiego "zielonego" rozwiązania redukuje emisje lotnych związków organicznych o średnio 30-55% względem standardowych systemów filtracji i jest z jednym z najbardziej korzystnych dla środowiska wyborów, na które może zdecydować się inwestor. Przykładowo włoski producent kabin lakierniczych Saima Meccanica oferuje kolumny węglowe, które umożliwiają redukcję LZO (C.T.C) o średnio 55%. Każda z takich kolumn wypełniona jest granulatem węglowym o wadze 20 kg.
Niestety, podobnie jak większość innowacyjnych technologii redukujących negatywny wpływ przemysłu na środowisko jest to rozwiązanie zwiększające koszty eksploatacji urządzeń obecnych w lakierni. Z tego powodu zastosowanie filtrów węglowych w agregatach wyrzucających powietrze na zewnątrz traktowane jest często jako wybór ostateczny w sytuacji, w której przykładowo urząd ochrony środowiska wyda decyzje w zakresie zezwolenia na użytkowanie lakierni, która pośrednio obliguje inwestora do wyboru jak najbardziej ekologicznych rozwiązań redukujących emisję LZO.
Panele endotermiczne w kabinie lakierniczej
Systemy radiacyjne stanowią coraz to częstszy wybór w zakresie technologii utwardzania powierzchni. Taki system polega na przekazaniu energii cieplnej z panelu endotermicznego lub radiacyjnego zamontowanego na ścianie i suficie kabiny lakierniczej bezpośrednio na polakierowany element, co znacząco redukuje straty w zużyciu medium grzewczego. W takim rozwiązaniu zamiast ogrzewania powietrza napływającego do kabiny ogrzewamy bezpośrednio element, na którym znajduje się lakier.
Zmniejszenie konsumpcji energetycznej kabiny w procesie suszenia redukuje emisję spalin wypuszczanych do atmosfery w trakcie spalania medium grzewczego (np. oleju opałowego) przez palnik oraz mimo początkowo wyższej początkowej inwestycji, przekłada się na niższe koszty eksploatacyjne związane ogrzewaniem powietrza w fazie suszenia polakierowanego elementu.
Takie rozwiązanie oprócz korzyści związanych z ochroną środowiska niesie ze sobą polepszone właściwości powłoki lakierniczej, która w przeciwieństwie do standardowych metod grzewczych została wygrzana od środka poprzez osiągnięcie właściwej temperatury przez np. karoserię samochodu.
Czy lakierowanie może być ekologiczne?
Najnowsze technologie wskazują na to, że tak - lakierowanie może i powinno mieć jak najmniejszy wpływ na środowisko. O wielkości tego wpływu decydują zarówno urządzenia lakiernicze jak i sami ludzie, którzy mają wpływ na warunki w jakich pracują.