0
głosów
- +

7 zalet krytyki, które ułatwią Ci przyjmowanie krytycznych uwag

Autor:

Aktualizacja: 31.10.2016


Kategoria: Biznes i Ebiznes / Biznes i eBiznes


Artykuł
  • 0 głosów dodatnich
  • 0 głosów ujemnych
  • 479 razy czytane
  • 1 przedrukowany
  • 0 Polemik/Poparć <span class="normal">Odpowiadanie na artykuł</span>
  • Licencja: CC <span class="normal">Zezwala się na kopiowanie, dystrybucję, wyświetlanie i użytkowanie dzieła i wszelkich jego pochodnych pod warunkiem umieszczenia informacji o tw&oacute;rcy.</span>
Dostęp bezpłatny <span class="normal">Dostęp do treści jest bezpłatny.<br/> Inne pola eksploatacji mogą być zastrzeżone sprawdź <b>licencję</b>, żeby dowiedzieć się więcej</span>
7 zalet krytyki, które ułatwią Ci przyjmowanie krytycznych uwag

Krytyka może dopaść nas wszędzie. Nie tylko w firmie, gdy klient krytykuje wykonaną usługę, produkt, pracownika czy właściciela.


Z krytyką spotykamy się także w domu, na spacerze, w Internecie, podczas spotkań... Czasami można mieć wrażenie, że jesteśmy na huśtawce... zastanawiamy się, czy osoba krytykująca ma rację, czy się myli, czy uwaga krytyczna jest uzasadniona, czy nie?

Czy krytyka sprawia, że czujesz niepokój. A może, gdy dopada Cię poczucie winy, to zaczynasz się tłumaczyć? Zastanawiasz się może, jak przyjmować krytykę?
Bez względu na to, jakie masz podejście, jedno jest pewne, na pewno masz kontrolę nad tym, jak podchodzisz do krytyki.
Polecam Ci poznanie 7 zalet krytyki, bo jak nie można czegoś wyeliminować, to dobrze jest to poznać.

7 zalet krytyki

  1. Daje Ci Inne Spojrzenie
    Każdemu z nas trudno jest obiektywnie spojrzeć na siebie i swoje działania. Na pewno intensywną reakcję emocjonalną mogą wywołać słowa, z którymi się nie zgadzamy. Warto wtedy zadać sobie pytanie:

    „Co jest prawdą, w tym co słyszę?”

    To pozwoli Ci poznać lepiej samego siebie.

  2. Uczysz się Cierpliwości
    To niełatwe zadanie, aby słuchać krytyki bez gwałtownej reakcji emocjonalnej. Wymaga to bowiem skupienia się na słuchaniu, a nie mówieniu. Aby wykonać to zadanie można sobie pomyśleć, że krytykujący chce Ci pomóc, ale niestety nie potrafi, a my nie musimy przyjmować każdej pomocy.

  3. Pracujesz nad swoim Ego
    Rozbudowane i wyolbrzymione ego może zamknąć nas na własny rozwój. Krytyka jest w stanie sprowadzić nas na właściwy poziom. Tak, bywa to nieprzyjemne. Ma jednak pozytywne znaczenie, bo robi miejsce na nową wiedzę i otwiera nam umysł.

  4. Doskonalisz się w sztuce komunikacji
    Krytyka pozwala Ci na poznanie lęków i pragnień drugiej strony. Staje się okazją do tego, aby porozmawiać. Każdy ma prawo do własnego zdania. Nawet jeśli z czymś się nie zgadzasz, wyraź to umiejętnie. Po wysłuchaniu wszystkich argumentów zamiast sprzeciwiać się lub zaprzeczać możesz powiedzieć:

    ” Mój pogląd różni się od Twojego. Jeśli pozwolisz spróbuję Ci go przedstawić.”

  5. Uczy Cię korzystania z konstruktywnej krytyki
    Koniecznie należy pamiętać, że nie każda krytyka ma konstruktywną wartość. Można jej słuchać bez utraty pewności siebie oraz wiary, że to co robisz, jest niezbędne do osiągania w życiu czegoś więcej niż przeciętności.

  6. Uczy Cię Aktywnego Słuchania
    Aktywne słuchanie krytyki umożliwi Ci świadome reagowanie na krytyczne uwagi. Zazwyczaj, gdy usłyszysz pierwsze słowa krytyczne, to zaczynasz szukać odpowiedzi na postawiony zarzut. W tym momencie przestajesz jednocześnie słyszeć, co mówi druga strona.

    Jak nauczyć się aktywnego słuchania?
    Najprostsza metoda polega na stosowaniu parafrazy (odzwierciedlania), czyli powtarzanie tego, co mówi druga osoba swoimi słowami. Można tak zacząć wypowiedź:

    „Z tego co rozumiem... ”  lub „Chcesz mi powiedzieć, że...” itp.

    W ten sposób będziesz mieć pewność, że dobrze zrozumiałeś słowa drugiej osoby. Aby móc stosować ten sposób, musisz być aktywnie skupiony na słuchaniu, a nie na swoich wewnętrznych emocjach.

  7. Udowadniasz, że robisz cznaczącego
    Fakt, że jesteś krytykowany staje się informacją, że to co robisz wzbudza zainteresowanie i uwagę. Podczas działania, tworzenia taka reakcja jest lepsza od obojętności lub ciszy.


Jak się zachować, gdy jesteśmy krytykowani?

  1. Gdy ktoś Cię krytykuje odpowiadaj mu spokojnie i racjonalnie.
  2. Podziękuj za podzielenie się przemyśleniami lub emocjami.
  3. Przekaż swoje zdanie na temat problemu, a nie krytycznej uwagi.

Brak reakcji jako dobry sposób
Jeżeli nie potrafisz odpowiedzieć spokojnie, to brak Twojej reakcji może być lepszy niż złość i inne negatywne emocje.

Idź naprzód pomimo krytyki

Znasz to przysłowie:

„Psy szczekają, a karawana idzie dalej...”

Z odwagą, pomimo krytyki, działaj inaczej niż wszyscy. Wyciągaj z krytyki wszystko to, co Cię może zbudować. Nie pozwalaj ludziom ściągać się ze swojej drogi. A przede wszystkim, nie pozwól, aby krytyka zatrzymała Cię w realizacji Twoich planów, zamierzeń i marzeń.

Możliwe, że gdy przyjrzysz się spokojnie i obiektywnie krytyce, stwierdzisz, że chcesz pozostać przy swoim zdaniu. Wiesz już, że krytyka nie zawsze jest konstruktywna, a wtedy nie buduje człowieka. Niekiedy służy innym ludziom do manipulacji po to, abyś poczuł się źle. Wtedy łatwiej nami manipulować i kontrolować.

Źródło: Kozyra B., Komunikacja bez barier, MT Biznes, 2008
www.zenlider.pl
fot.geralt/px


Podobał Ci się artykuł?
0
głosów
- +

Brak polemik/poparć



Podobne artykuły:


KOMENTARZE


Używając tej strony zgadzasz się na wykorzystywanie plików Cookie.
Dowiedz się więcej.

Używamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki. Z dniem 25.05.2018 wprowadziliśmy też w życie rozporządzenia dotyczące ochrony danych osobowych. Więcej informacji w naszej Polityce Prywatności i Regulaminie.

Zamknij