Dzieci i młodzież zwykle bardzo lubią taką formę rekreacji, jednak aby uczestnicy byli naprawdę zadowoleni, organizatorzy powinni ułożyć zajmujący program.
Organizacja zielonej szkoły wiąże się ze spełnieniem mnóstwa wymogów formalnych, narzuconych między innymi przez Prawo oświatowe. Ma to na celu zapewnienie uczniom bezpieczeństwa i sprawnego przebiegu pobytu. W tym miejscu skupimy się jednak na innym aspekcie, a mianowicie organizacji zakwaterowania i czasu.
Punkt wyjścia to wybór miejscowości. Powinna ona posiadać odpowiednią bazę turystyczną i sportową i oferować co najmniej kilka sposobów spędzenia czasu. Dużym plusem będzie też dobra komunikacja z pobliskimi ciekawymi miejscami (nawet najpiękniejsza i najbardziej atrakcyjna miejscowość prawdopodobnie bardzo szybko znudzi się dzieciakom). Oczywiście zaletą będzie także atrakcyjne położenie, umożliwiające odpoczynek w bliskości natury. Na miejsce noclegowe trzeba wybrać ośrodek mogący pomieścić jednocześnie wszystkich uczestników wycieczki. Na pewno sporym ułatwieniem będzie skorzystanie z oferty ośrodków, które już wcześniej gościły zielone szkoły.
Po uporaniu się z zakwaterowaniem, czas na ułożenie optymalnego programu. Piękno przyrody i czyste powietrze zdecydowanie nie wystarczą. Najlepiej jest zredukować do minimum czas wolny, podczas którego do głowy dzieciaków mogą przychodzić charakterystyczne dla tego wieku niezbyt mądre pomysły.
Należy pamiętać o tym, że zielona szkoła to nie tylko relaks, ale powinna także realizować zadania wychowawczo-edukacyjne. Z powodzeniem można zaplanować wyjazd mający na celu integrację i zjednoczenie grupy czy zajęcia związane z profilaktyką narkomanii czy innych uzależnień. Oczywiście tematykę i sposób przeprowadzenia takich zajęć trzeba dostosować do wieku i możliwości uczestników. Zielona szkoła może być też dobrą okazją do poznania historii i kultury danego regionu. Coraz większym zainteresowaniem cieszą się także realizowane podczas wyjazdu warsztaty terapii zajęciowej czy psychoterapeutyczne.
W każdym przypadku trzeba zadbać o to, by propozycje były interesujące w formie i treści i maksymalnie angażowały dzieci i młodzież, by jak najowocniej wzbogacić ich wiedzę, doświadczenie i światopogląd.