Leasing przeżywał fazy zmiennej popularności. Jakie są jego wady i zalety? Czy jest to usługa atrakcyjna dla polskich przedsiębiorców?

Data dodania: 2016-04-29

Wyświetleń: 1073

Przedrukowań: 0

Głosy dodatnie: 0

Głosy ujemne: 0

WIEDZA

0 Ocena

Licencja: Creative Commons

Czy warto inwestować w leasing ?

Leasing to usługa dla firm, która jeszcze do niedawna jawiła się jako fanaberia wykorzystywana przez duże firmy państwowe oraz zagraniczne korporacje zagnieżdżone w biznesowym centrum naszego kraju. Warszawa faktycznie najszybciej rozpowszechniła usługi dealerów samochodowych, jednakże reszta kraju nie pozostała daleko w tyle: popularyzacja leasingu objęła cały kraj, przedsiębiorcy zaczęli też doceniać takie dodatkowe usługi jak zarządzanie flotą. Mimo wszystko właściciele firm wciąż dość często mają mgliste pojęcie o leasingu.

Z czym to się je?

W dużym uproszczeniu leasing samochodu można określić jako dzierżawę czy przedłużony wynajem. Do jego podstawowych zalet należy to, że w odróżnieniu od bankowych kredytów zwykle jest tańszy. Dzieje się tak przede wszystkim dlatego, że dealerzy samochodowi są bardziej skłonni do indywidualnego negocjowania warunków oferty i udzielania korzystnych rabatów. Mimo wszystko, jeśli nasza działalność gospodarcza dopiero raczkuje nie dziwmy się, jeśli druga strona będzie działać powściągliwie – w przypadku niesprawdzonych firm leasingodawcy wykazują ostrożność związaną z większym ryzykiem ich upadku.

Kolejną ekonomiczną zaletą leasingu jest korzyść podatkowa wynikająca z implementacji tego rozwiązania. Leasing bowiem nie obniża zdolności kredytowej firmy, nie stanowi też majątku spółki. Poza tym pozwala zaoszczędzić czas ze względu na mniejszą liczbę formalności spadających na głowę właściciela firmy. Po zakończeniu umowy zwykle można liczyć na wykup floty samochodowej w korzystnej cenie, co też jest dość dużym atutem tego rozwiązania.

Niezależnie od tego, czy jesteśmy wielkim graczem, czy też prowadzimy drobną firmę rodzinną, dobrze jest rozważyć zalety i koszty związane z leasingiem. Zdawajmy sobie też sprawę z tego, że leasing w zależności od floty proponowanej przez danego dealera będzie dobrze komponować się z konkretnymi typami biznesów, co oznacza że każdy znajdzie coś dla siebie. Na rynku działają przedsiębiorcy oferujący samochody dostawcze, eleganckie modele luksusowych aut, czy każde inne marki i modele aut osobowych.

Oczywiście leasing nie sprawdzi się w każdym przedsiębiorstwie, dlatego podczas układania biznesplanu warto pokusić się choćby o analizę SWOT związaną z wykorzystaniem takiej formy współpracy.

Licencja: Creative Commons
0 Ocena