Odkładanie na później to nawyk, który niszczy każdego przedsiębiorcę jak choroba. Przychodzi niespodziewanie i niezauważalnie. Powoli ale skutecznie spowalnia działania biznesowe, powoduje przepuszczanie okazji biznesowych, opóźnia podejmowanie decyzji. Czy jest na to lekarstwo?
Odpowiedź brzmi: TAK! Podobnie jak z chorobami – nie ma nieuleczalnych chorób, są tylko nieuleczalni pacjenci. Możesz pozbyć się nawyku odkładania na później, jeśli tego zechcesz i będziesz działać w tym kierunku!
A oto 5 pomysłów, jak pokonać odkładanie na później:
1. Zmotywuj się!
Co tak naprawdę cię motywuje? Co lubisz robić najbardziej? Co jest Twoją pasją?
Najprostszym sposobem, aby pozostać zmotywowanym przez cały czas pracy, jest wykonywanie tego, co kochasz robić! A jeśli już musisz coś zrobić, czego nie lubisz – zmień swoje nastawienie. To naprawdę nie jest takie trudne! Możesz skorzystać z technik NLP i motywacyjnych.
2. Zacznij od najtrudniejszego zadania.
Gdy tylko zabierasz się do pracy i czujesz niechęć, zrób najpierw to, co wydaje się być najtrudniejszym zadaniem. Musi to być również zadanie najważniejsze. Działaj zawsze według priorytetów i nie zabieraj się za mało ważne/pilne zadanie, póki nie skończysz najważniejszego.
3. Ustal swoje cele.
Człowiek bez celów jest jak strzelec z zawiązanymi oczami. Musisz mieć przed sobą cel, aby do niego trafić. Cele dają Ci poczucie sensu, motywację do działania, satysfakcję gdy je osiągniesz.
4. Działaj według planu.
Jeśli już ustalisz swoje cele, zarówno zawodowe jak i osobiste, stwórz plan działania. Wybierz najważniejszy cel i zapisz na osobnej kartce w formie pytania.
Następnie napisz minimum 20 odpowiedzi, jak ten cel możesz zrealizować. Co możesz zrobić, aby go osiągnąć?
Gdy będziesz miał min. 20 odpowiedzi, uszereguj je według priorytetów. A teraz najważniejsze – jak najszybciej podejmij działanie! Wybierz punkt nr 1 i zrealizuj go.
Od dzisiaj, codziennie wykonuj chociaż jeden krok w kierunku realizacji swoich celów – wg ustalonych punktów!
5. Zrezygnuj z perfekcjonizmu.
Uświadom sobie, że nikt z nas nie jest perfekcyjny. Lepiej wykonać dane zadanie w 90% niż wcale, bo nie jest perfekcyjne. Stosuj zasadę 80/20 – 80% rezultatów pochodzi z 20% kluczowych zadań, jakie wykonujesz.
Pozdrawiam,
Marcin Kijak