Wybór biura rachunkowego wpływa nie tylko na koszty prowadzenia działalności, ale także na płynność podejmowania decyzji oraz na ogólną konkurencyjność przedsiębiorstwa. Jednak czym się kierować przy wyborze biura rachunkowego?

Data dodania: 2016-02-12

Wyświetleń: 1155

Przedrukowań: 0

Głosy dodatnie: 0

Głosy ujemne: 0

WIEDZA

0 Ocena

Licencja: Creative Commons

Ilu przedsiębiorców, tyle potrzeb

Obecnie oferta wszystkich biur rachunkowych, przynajmniej w podstawowym zakresie, jest bardzo jednorodna: prowadzenie ksiąg rachunkowych, wsparcie w czasie kontroli z US, przygotowywanie i składanie zeznań okresowych. To wszystko oczywiście bardzo ważne sprawy, jednak w żadnym razie nie ma tu ani jednego kryterium doboru. Rzecz jasna każdy materiał marketingowy zwraca uwagę na konieczność wyboru biura prowadzonego przez doświadczonych księgowych, ale ponieważ to też jest swego rodzaju powielany schemat, nadal nie ma żadnego kryterium różnicującego poszczególne oferty.

Cena

Porównywanie cen jest oczywiście krokiem słusznym, ale tylko i wyłącznie przy próbie określenia, która z oferta nieróżniących się niczym poza ceną jest lepsza. Ustalenie ceny jako podstawowego kryterium wyboru przyczynia się do wzrostu kosztów prowadzenia działalności, ale przede wszystkim najczęściej wiąże się ze zwiększonym ryzykiem – niskie ceny niedoświadczonych księgowych to przyjemny wabik, ale konsekwencje braku doświadczenia mogą okazać się zdecydowanie bardziej kosztowne.

A może coś więcej?

Jest taka usługa, która nie jest standardem w biurach rachunkowych – chodzi o doradztwo podatkowe. To już działalność bardziej skomplikowana, ponieważ nie sprowadza się tylko do wprowadzania danych do odpowiednich arkuszy i druków. Tutaj doradca musi być po trochu księgowym, a po trochu prawnikiem, a jego zadaniem nie jest po prostu „prowadzenie kronik”. Doradca podatkowy może aktywnie wpływać na działania przedsiębiorcy. Ponieważ jednak tego rodzaju usługa nie jest tania, na pewno nie jest to też propozycja dla wszystkich przedsiębiorców. Małe firmy, które nie są szczególnie innowacyjne, zwykle nie mogą też wiele oszczędzić dzięki doradztwu podatkowemu. Jednak w wielu przypadkach oszczędności można znaleźć – trzeba tylko wiedzieć, gdzie ich szukać oraz jak wprowadzić plan w życie.

Wybierasz biuro? Szukaj blisko!

Paradoksalnie w świecie usług internetowych właśnie biuro rachunkowe powinno być firmą lokalną – z taką o wiele łatwiej się skontaktować w razie jakichkolwiek problemów, a i najczęściej można, przed podpisaniem umowy, porozmawiać z księgowym czy doradcą podatkowym. Choć to w zasadzie nie jest podstawa do oceny merytorycznej kompetencji takich ludzi, na pewno pozwala zbudować zaufanie, tak niezbędne zarówno między przedsiębiorcą a księgowym, jak i między przedsiębiorcą, a doradcą podatkowym. Warto – szczególnie jeśli usługi biura rachunkowego mają wykraczać poza przygotowanie KPiR, skorzystać jednak z firm tradycyjnych, bo choć nowoczesność i środku telekomunikacji mają wiele zalet, to do księgowego warto mieć zawsze blisko, pamiętając też, że nie każdą sprawę da się załatwić przez Internet.

Licencja: Creative Commons
0 Ocena