Krok 1 – Wysokość budżetu
Na samym początku warto jest określić budżet, jaki jesteśmy w stanie przeznaczyć na wesele. Bardzo trudno jest określić jednoznaczną kwotę pieniędzy, jaką należy przeznaczyć na organizację ślubu. Koszty w zależności od regionu czy też miesiąca mogą być bardzo różne. Najlepiej jest przyjąć procentowy rozkład pieniędzy na wszystkie najważniejsze aspekty:
- wesele – 48%,
- stój panny młodej – 13%
- strój pana młodego – 11%
- muzyka - 9%
- fotograf - 6%
- obrączki – 5%
- samochód - 3%
- kwiaty – 3 %
- zaproszenia - 2%
Oprócz ustalenia wstępnego budżetu, należy doliczyć do niego około 20% rezerwy na nieprzewidziane wydatki. Bardzo często Państwo młodzi o tym zapominają, przez co nie czerpią radości z organizacji ślubu.
Krok 2 – Stwórz listę właściwą i zapasową
Posiadając wstępnie ustalone koszty warto przygotować dwie listy z konkretnymi adresami. Na pierwszej liście należy zamieścić usługi pierwszego wyboru natomiast na drugiej tańsze zamienniki. Taka zapasowa lista nie musi być wykorzystana, niemniej jednak daje zaplecze, w razie nieprzewidzianych sytuacji. Przydaje się również wtedy, gdy pojawi się konieczność nagłego uszczuplenia budżetu. Stworzenie list pozwala również lepiej unaocznić sobie rzeczy, które są już załatwione i te, którym należy poświęcić jeszcze czasu.
Krok 3 – Podziel koszty na stałe i zmienne
Znaczne ułatwienie organizacji wesela zapewnia podzielenie kosztów na stałe i zmienne. Jak wiadomo na odpowiedni przebieg organizowanego przyjęcia składa się szereg usług, na które jest naliczana największa marża. Są to koszty zmienne i zalicza się do nich opłaty za lokal, oprawę muzyczną, fotografa czy też wynajem auta. Zazwyczaj te koszty poprzedza wpłacenie zaliczki. Sumę właściwą płaci się po przyjęciu weselnym, a jej wysokość zależy od tego czy usługodawca wywiązał się z umowy.
Do kosztów stałych zalicza się takie koszty jak stroje dla państwa młodych, cena obroczek czy też kwiatów w hurtowni. Są to koszty, które z pewnością nie zmienią się.
Jeśli już w tym momencie czujecie, że organizacja wesela to trudne zadanie lub po prostu nie macie na to czasu, warto skorzystać z profesjonalnej pomocy. Ustalenie budżetu jest podstawą, która bardzo pomaga w organizowaniu całej imprezy, dlatego warto skorzystać z rad doświadczonych specjalistów.