Wielu z nas marzy, aby utrzymanie samochodu kosztowało nas jak najmniej. Jest to możliwe m.in. dzięki ekonomicznej jeździe autem. Dowiedz się więcej!

Data dodania: 2015-10-04

Wyświetleń: 905

Przedrukowań: 0

Głosy dodatnie: 0

Głosy ujemne: 0

WIEDZA

0 Ocena

Licencja: Creative Commons

Wielu z nas marzy o tym, aby utrzymanie samochodu kosztowało nas jak najmniej. Mało kto jednak wie, że jest to możliwe m.in. dzięki ekonomicznemu prowadzeniu swojego pojazdu.

Eko-jazda (ang. Eco-driving) to pojęcie zdobywające w Polsce coraz większą popularność. Oznacza to naukę jazdy w taki sposób, aby spalanie paliwa i eksploatacja części była jak najmniejsza. Przedstawiamy Państwu kilka prostych zasad, które gwarantują skuteczną redukcję kosztów utrzymania pojazdu i zwiększają bezpieczeństwo kierowcy.

Jazda na biegu jałowym, czyli wrzucamy na luz.

Jazda na luzie jest powszechnie uważana przez wielu kierowców za sporą oszczędność paliwa. Do niedawna niewątpliwie tak było, ale we współczesnych autach większą oszczędność oleju napędowego można osiągnąć podczas hamowania silnikiem, ponieważ w trakcie tego procesu dopływ paliwa zostaje odcięty, a silnik napędzany jest tylko przez koła.

Przyspieszanie to nie zawsze większe zużycie paliwa!

Rozpędzenie pojazdu, który waży nierzadko kilkaset kilogramów to spory wyczyn dla naszego silnika, tak więc dodawanie gazu wiąże się ze zwiększeniem mocy i pracy motoru, a to z kolei w naturalny sposób zwiększa zużycie paliwa. Jednak niektórzy często przyspieszają podczas jazdy i przy tym spalają mniej. Jak to jest możliwe? Otóż jeżdżą oni płynnie, starając się utrzymywać stałą prędkość pojazdu i przyspieszać przy jednoczesnym mniejszym użyciu hamulca co przekłada się na oszczędność wachy.

Przyspieszanie, a obroty silnika.

Nawiązując do poprzedniej porady warto także wiedzieć, że przyspieszanie pojazdu powinno być skoordynowane z obrotami jego silnika. Przyspieszanie przy wysokich obrotach silnika jest o wiele bardziej ekonomiczne niż na mniejszych obrotach.

Opór aerodynamiczny pojazdu.

Czy wiesz, że spalanie paliwa zależy także od kształtu pojazdu? Jest to uwarunkowane oporem, jaki wytwarzany jest względem powietrza podczas dużej prędkości. Mówimy tu wówczas o aerodynamice. Samochody o dobrej aerodynamice, których budowa poparta jest licznymi testami w tunelach aerodynamicznych, wytwarzają mniejszy opór i spalają mniej oleju napędowego. Auta o mniej opływowych kształtach jak na przykład mini vany, pojazdy dostawcze lub o dużej masie zawsze będą palić więcej. Na zwiększony opór aerodynamiczny pojazdu podczas jazdy mogą także mieć wpływ otwarte okna w upalny dzień lub dodatkowe elementy jak np. bagażnik na dachu. Warto zwrócić na to szczególną uwagę przed kupnem samochodu.

Czy opony mają wpływ na spalanie oleju napędowego?

Kilkakrotnie spotkaliśmy się z opinią, że po zmianie opon zwiększyło się zużycie paliwa. Jest to możliwe co najmniej z kilku powodów. Po pierwsze za małe ciśnienie w oponach powoduje nieprawidłową jazdę pojazdu i większe spalanie. Przyczyną może być również używanie opon niezgodnie z ich przeznaczeniem. Przykładowo szerokie sportowe opony o indywidualnym bieżniku nie sprawdzą się pod względem ekonomicznym na naszych drogach. Najlepiej zawsze poradzić się eksperta przy wyborze opon z bieżnikiem dostosowanym do naszych dróg i samochodu.

Diesel, czy na gaz?

Niebagatelne znaczenie może mieć też wybór samochodu napędzanym ropą lub gazem, ponieważ obecnie są to jedne z najtańszych, w porównaniu do benzyny, olejów napędowych. Pomijając indywidualne minusy tych rozwiązań jak fakt, że diesel gorzej sprawdza się zimą, a gaz wymaga zamontowania dodatkowej instalacji to i tak jest to rozwiązanie godne polecenia pod kątem ekonomicznym.

Manualna czy automatyczna skrzynia biegów?

Coraz częściej mówi się także, że pojazdy wyposażone w automat palą więcej, w porównaniu do tych z tradycyjną skrzynią biegów. Nie jest to do końca prawda. Sposób spalania paliwa może tu być zależny od wielu czynników np. sposobu jazdy kierowcy czy rodzaju automatycznej skrzyni biegów. Nierzadko zdarza się także, że kierowcy korzystający z automatu w sposób zgodny z jego zaleceniami sukcesywnie redukują spalanie i uzyskują sporą oszczędność na tym polu. Przykładowo Skrzynie dwusprzęgłowe (DSG, Power Shift) umożliwiają szybkie zmiany przełożenia, co powoduje zużycie paliwa na poziomie manualnej skrzyni biegów.

Mamy nadzieję, że te kilka prostych porad pozwoli Państwu zaoszczędzić jak najwięcej pieniędzy i stać się lepszymi, bardziej doświadczonymi kierowcami. Życzymy szerokiej drogi przy jednoczesnej minimalizacji kosztów podróży.

Licencja: Creative Commons
0 Ocena