Tym razem coś dla początkujących kierowców z automatem czyli kilka słów o tym jakie są tryby pracy automatycznej skrzyni biegów i jaki ma to związek z tajemniczymi literami przy lewarku.

Data dodania: 2015-08-27

Wyświetleń: 2207

Przedrukowań: 0

Głosy dodatnie: 0

Głosy ujemne: 0

WIEDZA

0 Ocena

Licencja: Creative Commons

Tryby pracy automatycznej skrzyni biegów i ich oznaczenia


Ford Escort 1.9 1992-autotrans” autorstwa I, Upior polnocy. Licencja CC BY 2.5 na podstawie Wikimedia Commons

Każda automatyczna skrzynia biegów, a przynajmniej większość tych standardowych posiada cztery tryby pracy: P – parkingowy, N – neutralny, R – wsteczny, D – przód. Oznaczenia P,N,R,D przy lewarku to nic innego jak wskazówki ustawienia tych trybów jazdy dla kierowcy pojazdu. Całkiem proste prawda? Jak widać działa to podobnie jak skrzynia manualna tylko tu oznaczeniami są litery, a nie cyfry. Dowiedzmy się dalej jak i kiedy używać konkretnego trybu pracy. Warunkuje to właściwe użytkowanie takiej skrzyni biegów.

  • P – tryb parkingowy, jak sama nazwa wskazuje, ustawia się po zaparkowaniu, a dokładniej mówiąc po całkowitym zatrzymaniu samochodu! Koła pozostaję wówczas zablokowane. Włączenie tego trybu podczas jazdy może spowodować uszkodzenie skrzyni i konieczność kosztownej naprawy. Z tego trybu pracy również uruchamiamy silnik samochodu, aczkolwiek można to zrobić także z pozycji N.
  • N – tryb neutralny, oznacza stan, w którym koła samochodu nie są napędzane. Również nie należy włączać podczas jazdy! Nic nie daje także włączanie trybu N podczas postoju np. na światłach. Tryb ten powoduje minimalne zużycie oleju i smarowanie mechanizmów, dlatego nadużywanie tego trybu może spowodować szybkie zużycie części.
  • R – tryb wsteczny inaczej reverse, uruchamiamy kiedy zamierzamy cofać pojazdem. Podobnie jak w przypadku trybu P nie powinno się używać go podczas jazdy.
  • D – tryb jazdy, drive umożliwia poruszanie się pojazdu do przodu. Włączenie tej pozycji musi być poprzedzone użyciem hamulca! W przeciwnym razie auto może skoczyć do przodu. W przypadku tej pozycji automat działa sam, a im mocniej naciska się gaz, tym przekładnia szybciej się zmienia. Z tego właśnie wynika komfort jazdy.

Jak widać wygląd części do zmiany biegów jak i sama zmiana pozycji za pomocą lewarka nie różni się wiele od skrzyni manualnej. Jedyną znaczącą różnicę stawią właśnie nasze tajemnicze oznaczenia oraz ilość trybów pracy. Zatem jeżeli kiedyś będziemy mieć przyjemność zetknąć się z takimi symbolami przy lewarku to powinniśmy już wiedzieć, że jest to skrzynia automatyczna. Na szczęście zarówno jedno ja i drugie rozwiązanie jest przystępne w zapamiętaniu i użytkowaniu.

Licencja: Creative Commons
0 Ocena