Czy istnieje sposób, aby pogodzić zwaśnione strony?
Dobre nawyki to podstawa
Szacuje się, że tylko w Warszawie psy wydalają około 30 ton nieczystości dziennie. Łatwo policzyć do jakich rozmiarów wzrasta ilość psich odchodów w skali całego kraju. Kupy leżą wszędzie - na trawnikach, ścieżkach rowerowych i w piaskownicach. Psie nieczystości oszpecają miejską przestrzeń, powodują brzydki zapach, ale co równie istotne są niebezpieczne dla naszego zdrowia. Właściciele czworonogów powinni zrozumieć, że sprzątając po swoich pupilach dbają nie tylko o estetykę miasta, ale przede wszystkim dobre samopoczucie - swoje i swoich bliskich.
Władze polskich miast postanowiły zmierzyć się z problemem psich odchodów, organizując różnego typu akcje edukacyjne. Oto kilka z nich.
Wrocław: “Kupa wstydu”
Organizatorzy akcji zachęcają do robienia zdjęć osobom, które nie sprzątnęły po swoim pupilu. Fotografie zostają umieszczone na specjalnie przygotowanej stronie, tworząc “Galerię brudasów”.
Toruń: “Pokochaj psią kupę”
Akcja zorganizowana kilka lat temu w Toruniu miała na celu zaskoczyć i zszokować mieszkańców, aby w ten sposób zwrócili uwagę na problem psich nieczystości. Na ulicach rozwieszono plakaty przedstawiające ogromne serce zrobione z… psiej kupy.
Katowice: “Nie robię na Kato”
Władze górnego Śląska postawiły na edukację. Akcja ma przede wszystkim upowrzechnić nawyk zbierania psiej kupy. W tym celu znane mieszkańcom Katowic osoby pokazują w jaki sposób sprzątają odchody swoich czworonogów.
Lepiej edukować czy straszyć?
Pomimo coraz szerzej zakrojonych działań, polskie miasta nadal toną w psich odchodach. Nie skutkują akcje edukacyjne ani mandaty. Być może lepiej w takim razie zastosować bardziej radykalne środki?
W sieci znajdziemy blog o psach informujący o amerykańskim programie “Odcisk kupy”. Osoby, które znajdą psie odchody mogą wysłać ich próbkę do laboratorium.
Na podstawie psiego DNA właściciel czworonoga zostaje namierzony i ukarany. Akcja pochłonęła olbrzymie nakłady finansowe, jednak okazała się niemalże w stu procentach skuteczna.