W przedszkolu dzieci poznają prawdziwy świat nie ten idealny stworzony przez troskliwych rodziców. Tu dziecko przestaje być ”pępkiem świata”. Uczy się współdziałania, rówieśników, pomagania innym, akceptacji słabszych. Jest jednym z wielu, wiec stara się określić i umocnić swoją pozycje grupie. Chce nie „być gorszym do reszty”, a więc sprząta swoje miejsce po zabawie, zjada rzeczy nie jadalne, wykonuje czynności samoobsługowe.
Jeszcze ważniejsze staje się to w przypadku dzieci z dysfunkcjami. Posłanie dziecka do specjalnego punktu czy przedszkola dla dzieci z autyzmem daje im szanse na lepszy start.
Dzieci w przedszkolu muszą się dobrze bawić i rozwijać
W przedszkolu dzieci uczą się kształtować pozytywna samoocenę, umiejętności wyboru akceptacji do zmian. Drogą do sukcesu maluchów jest dbanie o umysł dziecka. Chodzi o to by było w stanie w przyszłości odnieść sukces nie zależnie od dziedziny jaką wybierze. I tu już jest nasza rola rodzica do jakiej placówki poślemy pociechę. Jest wiele koncepcji edukacyjno- wychowawczych wg których opiekunowie później będą kształtować nasze dzieci.
Jedną z nich jest koncepcja Jaspera Julla wg której dzieci do 5 roku życia nie tyle potrzebują wychowania, co przyjaznego przewodnictwa.
Założeniem u podstaw jest to ¸że dzieci postępują w sposób sensowny i celowy. Rolą dorosłego jest: dotrzeć do jego potrzeb, zrozumieć jego zachowanie. Nauczyć go jak radzić sobie ze sobą, światem i innymi ludźmi. Dać dziecku poczucie siły sprawstwa. By można było to zadanie zrealizować potrzebne jest tzw. przedszkole kompetencyjne.
Opiera się ono na 3 filarach: kompetentnej kadrze, kompetentnych rodzicach i kompetentnych dzieciach.
1 Kompetentna kadra : uczy dzieci przygotowania konkretnych rzeczy (wspólnego przygotowania posiłków w tym obierania warzyw czy zdobienia kanapek)
2 Kompetentni rodzice: uczestniczący w rozwoju dziecka tzn. świadomi tego co dzieje się w przedszkolu, czego dziecko uczy się każdego dnia. Rozwijają i pobudzają nowo zdobyte umiejętności w domu.
3 Kompetentne dziecko: zdobywające nowe umiejętności, a przez to przekonane „dam radę” poradzę sobie umiem. Potrafię i działam.
Inną metodą propagowaną przez Marię Montessori - włoską lekarkę – jest „dziecko samo dokonuje wyboru”. Uważa ona za najważniejsze wspieranie twórczej spontaniczności dziecięcej. Drugim filarem powyższej koncepcji jest wszechstronny rozwój dziecka w trzech sferach: fizycznej, duchowej, i społecznej.
Praca z dziećmi z dziećmi oparta na tej metodzie zakłada działania logiczne i uporządkowane. Przedszkolaki korzystają z materiałów do praktycznych ćwiczeń dnia codziennego (a są to: przewlekanie, zapinanie, prasowanie, polerowanie, szorowanie, zamiatanie czy nawet pranie). Prace takie pozwalają im zgłębić wiedzę o danych materiałach, zwiększyć ich wrażliwość na otaczającą rzeczywistość.
Poza tym dzieci pracują na tzw. materiałach sensorycznych (służących kształtowaniu zmysłów: językowego i matematycznego). Najmłodsi mają dostęp do materiałów cały dzień. Samodzielnie wybierają i pracują z nimi jak długo i gdzie chcą (na stole, dywaniku) przedszkole prowadzone wg tej koncepcji działa zgodnie kalendarzem świąt i pór roku.