OCS – dla kogo i co?
Ubezpieczenie Odpowiedzialności Cywilnej Spedytora jest w swojej konstrukcji dość skomplikowane, ale postaramy się to maksymalnie uprościć – wielu spedytorów do tematu podchodzi jak do jeża, dlatego jasne przedstawienie sprawy może tu pomóc.
Dla kogo OCS?
Mówiąc najbardziej ogólnie, ubezpieczenie OCS jest adresowane do firm, których działalność obejmuje między innymi usługi spedycyjne świadczone na rzecz własnych zleceniodawców. Im więcej czynności związanych z obsługą przesyłek przyjmuje na siebie spedytor, tym bardziej przydatne mu może być ubezpieczenie OCS.
Co można ubezpieczyć?
Obsługa spedycyjna przesyłek jest zagadnieniem na tyle rozległym, żeby nie było możliwe tworzenie jednolitych, szablonowych umów. Składają się one w gruncie rzeczy z kilku lub kilkunastu klauzul, choć oczywiście można zdefiniować je w pewien ogólny sposób. Zgodnie z ta ideą, ubezpieczeniem OCS byłyby objęte roszczenia poszkodowanych wynikające z niewykonania lub niewłaściwego wykonania usług spedycji. Jak sama nazwa wskazuje, OCS pokrywa tylko te szkody, których istnienie przewiduje Kodeks Cywilny, natomiast co do zasady nie pojawiają się ograniczenia co do zasięgu terytorialnego takiego ubezpieczenia.
Omówienie poszczególnych klauzul OCS
W ramach OCS można ubezpieczyć wiele czynności składowych, które razem składają się na pełną usługę spedycyjną. Należy tutaj pamiętać, że zakres usług, jakie klienci zlecają firmom spedycyjnym może być różny, w związku z czym firma spedycyjna może świadczyć tylko wybrane usługi, np. jedynie wysyłanie i odbiór przesyłek, natomiast pozostawić swoim klientom możliwość decydowania o wyborze środka transportu lub trasy przewozu. Spedytor może pośredniczyć także w zawieraniu usług z przewoźnikami faktycznymi, może przygotowywać dokumentację transportową oraz przygotować towar do wysyłki (co z kolei może obejmować pakowanie, zabezpieczanie, ważenie lub liczenie przesyłek). Odrębnym typem zadań wyszczególnionych w umowie ubezpieczenia OCS będą czynności polegające na odzyskiwaniu nienależnie pobranych opłat, w tym celnych lub z przewoźnego, składowanie i magazynowanie, załadunek i wyładunek oraz obsługa celna. Każda z tych czynności może – choć wcale nie musi – podlegać polisie ubezpieczeniowej OC spedytora.
Co wpływa na wysokość składki
W sposób oczywisty na wysokość składki wpływała będzie ilość i złożoność wykonywanych usług (im większy ich wachlarz, tym łatwiej o pomyłkę prowadzącą do powstania szkody), ale także wielkość planowanego dochodu oraz historia szkód, najczęściej z ostatnich trzech lat. Jeśli spedytor jest zrzeszony w konsorcjum, które wprowadziło odpowiednie standardy świadczenia usług, które obniżają ryzyko wystąpienia szkód, to może także liczyć na zniżkę, natomiast na zwyżkę ubezpieczenia będzie wpływał typ przewożonych ładunków, wielkość floty oraz zasięg terytorialny polisy.
Podsumowanie
OC Spedytora zabezpiecza firmę przed roszczeniami klientów, którzy ponieśli szkody w związku z niewłaściwym wykonaniem umowy. Warto więc jednocześnie dbać o podnoszenie standardów, jakimi kieruje się firma, ale też zabezpieczać się przed konsekwencjami zdarzeń losowych lub nieumyślnie zawinionych przez spedytora – to pozwoli uniknąć wysokich kosztów procesów odszkodowawczych i przyspieszy obsługę ewentualnych roszczeń zgłoszonych przez klientów. Odpowiedni dobór zakresu i parametrów ubezpieczenia OCS może skutecznie zabezpieczyć firmę, jednocześnie nie generując zbyt wysokich kosztów działalności.