Swoje spostrzeżenia i uwagi dyrektor musi przedstawić na piśmie i zaprezentować w czasie sierpniowej rady pedagogicznej.
Przepisy dotyczące nadzoru pedagogicznego, który jest prowadzony przez dyrektorów szkół, ostatnio uległy zmianie - dzięki temu sam nadzór ma przebiegać w sposób pozwalający zwrócić uwagę na konkretne potrzeby danej placówki. Najważniejsze jednak jest to, że praca w obrębie nadzoru musi przebiegać w sposób zaplanowany i powinna być wykonywana w sposób wielowymiarowy. Informacje o tym, jakie obserwacje poczynił dyrektor danej placówki mają znaleźć się w specjalnym dokumencie, który będzie dotyczył trzech ważnych form nadzoru. A zatem sprawozdanie z nadzoru pedagogicznego musi zawierać w sobie treści na temat ewaluacji wewnętrznej, kontroli pracy nauczycieli, oraz wspomagania ich w działaniach zawodowych.
Ważnym elementem tego dokumentu jest odniesienie do tego, co zaplanowano na początku roku szkolnego - należy uwzględnić wszystko to, co udało się osiągnąć i zrealizować, a także to, nad czym będzie trzeba pracować w przyszłych latach. Należy odpowiedzieć na pytania dotyczące tego, czy udało się zrealizować priorytety wyznaczone przez Ministra Edukacji Narodowej, a także przez miejscowe kuratorium oświaty.
Nie da się ukryć, że szczególnie istotne dla oceny pracy nauczycieli są osiągnięcia uczniów, dyrektor powinien rozpatrywać je w szerokim kontekście, uwzględniając w sprawozdaniu z nadzoru pedagogicznego rozmaite czynniki wpływające na rozwój dzieci i młodzieży.
Nie da się więc ominąć tu tak ważnych aspektów pracy nauczycieli jak rozmaite działania wspomagające uczniów, innowacyjne projekty, zajęcia pozalekcyjne. Przygotowując sprawozdanie trzeba mieć także na uwadze uzasadnienie swoich ocen i sądów, a swoje ustalenia powinno się przekazywać w sposób jasny i pozwalający na wyciągnięcie odpowiednich wniosków.