Roznoszenie ulotek jest jedną z najpopularniejszych form promocji lokalnej produktów i usług. Wynika to zarówno z relatywnie niskiej ceny i dość dużej skuteczności, jednak ta ostatnia wymaga doboru odpowiedniej metody kolportażu.

Kolportaż ulotek – podstawa podstaw

Najbardziej podstawowy warunek skuteczności dowolnej formy reklamy mówi, że kampania osiągnie jakikolwiek efekt wyłącznie wtedy, kiedy dotrze do określonej grupy adresatów. Dokładnie tak samo należy rozumieć warunek skuteczności kolportażu ulotek: trzeba je dostarczyć określonemu odbiorcy i w określony sposób. Wydaje się banalne, prawda? A jednak to właśnie nieodpowiednia metoda kolportażu sprawia, że spora część kampanii ulotkowych nie przynosi spodziewanego rezultatu, choć sukces był tylko o krok.

Roznoszenie ulotek to sztuka i wcale nie chodzi tutaj o to, w jaki sposób są roznoszone, choć i to ma duże znaczenie. Ważny jest wybór rejonu, sposób pozostawienia ulotki, a w pewnych szczególnych przypadkach nawet czas.

Jak dostarczać ulotki?

Pierwszy sposób kolportażu to pozostawienie ulotek w skrzynkach na listy. Wbrew coraz powszechniej stosowanej metodzie, wsunięcie ulotki tak, aby wystawała ze skrzynki, nie ma wpływu na skuteczność kolportażu, choć oczywiście ułatwia późniejszą kontrolę pracy kolportera. O wiele pewniej jednak jest wsunąć ulotkę całkowicie – taka forma kolportażu jest mniej irytująca dla mieszkańców i nie powoduje zanieczyszczani klatek schodowych.

Pewną ewolucje w stosunku do poprzedniego modelu stanowi dostarczenie ulotki pod drzwi lub założenie jej za framugę. Ten ostatni sposób jest nieestetyczny i niekoniecznie skuteczny, ponieważ ulotka upadnie w chwili otwarcia drzwi. Jeśli jednak wybierasz kolportaż na wycieraczkę, to ma się on zakończyć właśnie na wycieraczce, a nie w dowolnym miejscu korytarza – to ma znaczenie!

Można także wręczać ulotki osobiście, ale ta metoda nie jest najskuteczniejsza z różnych powodów. Przede wszystkim trzeba wybrać właściwą lokalizację. Najbardziej ruchliwy punkt miasta zwykle pozwala momentalnie wydać niemal dowolną ilość ulotek, ale skuteczność jest mizerna, bo ulotki natychmiast lądują w koszy na śmieci. Często kampania na mniejszą skalę daje lepsze efekty, ponieważ ludzie na dłużej zachowują ulotki.

To oczywiście podstawowe warianty, z których trzeba wybrać ten, który w przypadku konkretnego produktu rokuje najwyższą skuteczność. To nie jest sprawa prosta, ponieważ ze względu na charakter usługi lub produktu trzeba oszacować, ile czasu zajmie klientom zapoznanie się z ulotką w dostatecznym stopniu. Jeżeli ten warunek nie będzie spełniony, nie można oczekiwać, że kampania ulotkowa przyniesie spodziewane rezultaty.

Profesjonalista gwarantuje sukces

Wiele firm narzeka, że ich ulotki nie zostały właściwie doręczone. Mimo że to zadanie proste, to znalezienie rzetelnych i wiarygodnych wykonawców jest bardzo trudne, często nawet porównywalne ze znalezieniem obsady stanowisk kierowniczych. Pamiętaj, że każda źle doręczona ulotka to strata klienta, a to może przełożyć się na poważne straty finansowe. Mimo że kolportaż ulotek jest jedną z najtańszych dostępnych form promocji, to jednak nie warto w ten sposób ryzykować. Odpowiednim rozwiązaniem jest opłacenie kolporterów już sprawdzonych, pracujących dla zewnętrznej firmy, która zapewnia także kontrolę poprawności wykonania kolportażu i jest w stanie przygotować raport ze stanu przeprowadzenia kampanii. Choć oczywiście w pewien sposób podniesie to koszt całej kampanii, spadnie jednocześnie ryzyko jej niepowodzenia, więc koniec końców powinno się to opłacić.

Licencja: Copyright - zastrzeżona