Mało palą, korki im niestraszne, a i z zaparkowaniem nie ma problemów. Jest więc niewątpliwie jednym ze sprytniejszych pojazdów do codziennego przedzierania się przez miasto. Co warto wiedzieć przed zakupem?
Kto może jeździć skuterem?
Zgodnie z wynikającą z aktualnie obowiązujących przepisów definicją, motorower jest mechanicznym pojazdem jednośladowym o pojemności skokowej silnika nieprzekraczającej 50 ccm i osiągającym maksymalną prędkość 45 km/h. Do jazdy skuterem uprawnia prawo jazdy każdej kategorii oraz wydawana od 13 roku życia karta rowerowa. Ponadto prowadzić taki pojazd może każda osoba pełnoletnia, mając przy tym obowiązek używania homologowanego kasku.
Na rynku wtórnym łatwo znajdziemy również „odblokowane” skutery o pojemności do 50 ccm, które są w stanie osiągnąć nawet 90 km/h. Ale by móc taki pojazd prowadzić, musimy posiadac prawo jazdy przynajmniej kategorii A lub A1.
Niskie koszty eksploatacyjne
Sam zakup skutera, jak i jego użytkowanie, nie niosą ze sobą dużych kosztów.
Kilkuletni używany skuter kosztować może kilka tysięcy złotych. Pojazdy znanych marek europejskich, japońskich czy tajwańskich nie są też awaryjne. A gdy już jakaś awaria się zdarzy, dostęp zarówno do oryginalnych części zamiennych, jak i ich zamienników też nie jest trudny. Warto też dodać, że ceny części i serwisu też są relatywnie niskie.
Przeciętny samochód spala podczas miejskiej jazdy około 9 l na 100 km, podczas gdy na tym samym dystansie przeciętnemu skuterowi wystarczą 3 – 4 litry benzyny bezołowiowej. Są tez skutery o pojemności 125 ccm, które potrafią spalić niewiele ponad 2 l na 100 km.
Również ubezpieczenie skutera pozytywnie nas zaskoczy. Firmy ubezpieczeniowa weźmie od nas zaledwie 100 zł za rok, a jeśli mamy na koncie zniżki za bezszkodową jazdę, możemy dojść nawet do połowy tej kwoty. Niestety nie każda polska firma ubezpieczeniowa ma w swojej ofercie opcję dla motorowerów.
Silnik dwusuwowy czy czterosuwowy?
Większość modeli motorowerów wyposażona jest 1-cylindrowy silnik o pojemności 49 ccm. Jednostka ta ma zwykle moc 3-5 KM, co wystarcza do sprawnego przemieszczania się po mieście.
W skuterach montuje się silniki dwusuwowe lub czterosuwowe. Wybierając dwusuw musimy pamiętać o konieczności regularnego dolewania oleju do specjalnego zbiornika. Mają mniejszą żywotność i większe zużycie paliwa niż czterosuwy – nawet 5 l na 100 km. Czuć też charakterystyczny zapach spalin. Są natomiast bardziej podatne na tuning.
Skutery z silnikami czterosuwowymi są droższe w zakupie. Także koszty serwisowania są większe, gdyż ich konstrukcja jest bardziej rozbudowana i wymaga regularnego sprawdzania luzów zaworowych. Mają niższą moc niż dwusuwy i są przy tym mniej podatne na tuning. Spalają za to mniej paliwa – 2 do 2,5 l na 100 km, a ich spaliny są prawie niezauważalne.
Silnik motoroweru może być chłodzony powietrzem lub cieczą. Pojazdy z chłodzeniem powietrzem mają mniejszą żywotność. Natomiast chłodzone cieczą mają znacznie większą stabilność cieplną, co jest bardzo ważne podczas jazdy miejskiej, kiedy trzeba często ruszać lub hamować.
Gaźnik czy wtrysk paliwa?
Obecnie w większości skuterów za zasilanie paliwem odpowiedzialny jest gaźnik, ale coraz częściej można spotkać modele z wtryskiem paliwa. Skutery z gaźnikiem są tańsze, ale wymagają co jakiś czas regulacji i czyszczenia wnętrza gaźnika. Natomiast pojazdy z wtryskiem mają mniejsze zużycie paliwa i oleju, co przekłada się na mniejszą emisję spalin.
Pojemność skokowa
Jeżeli zamierzamy pokonywać skuterem tylko krótkie dystanse w mieście, w zupełności wystarczy nam 50 ccm. Do jazdy skuterami o pojemnościach od 125 ccm w górę będziemy potrzebować prawa jazdy kategorii przynajmniej A1 lub A.