Regulacja geometrii kół ma na celu zapewnienie przyczepności samochodu oraz trwałości zawieszenia i opon.
Zabieg ten polega na ustawieniu odpowiedniego kąta pochylenia i równoległości kół. W warsztacie reguluje się kąt zbieżności kół, kąt pochylenia sworznia zwrotnicy oraz kąt wyprzedzenia sworznia zwrotnicy.
Jak poznać, że geometria ustawiona jest niewłaściwie?
- Ściąganie auta na boki – jest jednym z najbardziej typowych objawów złej geometrii kół. Jeśli jedziemy prostą równą drogą i po puszczeniu kierownicy zauważamy, że auto zjeżdża nam na bok, możemy podejrzewać, że kąty pochylenia kół są w nim nieprawidłowo ustawione.
- Opóźniona reakcja samochodu na ruchy kierownicą – jest drugim typowym objawem niewłaściwego ustawienia geometrii kół.
- Popiskiwanie opon podczas pokonywania zakrętów – jest bardzo niebezpiecznym objawem.
- Nierówno zużyte opony – zauważamy, że bieżnik szybciej ściera się ze strony zewnętrznej lub wewnętrznej albo też ulega ząbkowaniu.
Kiedy należy sprawdzić geometrię?
- Gdy zauważymy którykolwiek z wyżej wymienionych objawów.
- Po tunigu zawieszenia.
- Po wymianie części zawieszenia, takich jak wahacze, tuleje i sworznie wahaczy, końcówki drążków kierowniczych.
- Po sezonowej wymianie opon. Jest to szczególnie ważne po zmianie opon zimowych na letnie. Zimą warunki jazdy są wyjątkowo ciężkie i powodują rozregulowanie elementów zawieszenia oraz układu kierowniczego samochodu. Warto też sprawdzić geometrię po założeniu na koła całkowicie nowych opon.
- Sprawdzenie geometrii kół zalecane jest również, gdy podczas najechania na dziurę lub krawężnik przy wyprostowanych kołach zaobserwujemy gwałtowną zmianę położenia kierownicy. Może to oznaczać, że doszło do rozregulowania.
W przypadku braku wystąpienia wymienionych wcześniej czynników zaleca się przeprowadzanie kontroli ustawienia kół co rok.
Jakie mogą być skutki lekceważenia tego problemu?
Źle ustawionej geometrii nie można bagatelizować, podobnie jak wszelkich innych usterek. Jeśli tego nie dopilnujemy, nasz samochód może nas niemiło zaskoczyć niebezpiecznym zachowaniem na drodze, takim jak na przykład opuszczenie toru jazdy czy poślizg. Kolejnym skutkiem niewłaściwej geometrii kół jest, wynikające z niewłaściwego zużywania się opon, skrócenie ich żywotności.
Nigdy nie zapominajmy, że sprawność techniczna auta jest gwarancją naszego bezpieczeństwa. Odpowiednia profilaktyka pozwoli nam uniknąć niespodziewanych awarii, które mogą być bardzo złe w skutkach.