Pierwsza zasada przy nauce języka obcego brzmi: im wcześniej, tym lepiej. Z tego też powodu w planach resortu edukacji język angielski będzie wprowadzony obowiązkowo także do przedszkoli. Dlaczego wczesna nauka angielskiego jest taka ważna?

Data dodania: 2014-05-16

Wyświetleń: 1280

Przedrukowań: 0

Głosy dodatnie: 0

Głosy ujemne: 0

WIEDZA

0 Ocena

Licencja: Creative Commons

Przede wszystkim małe dzieci mają genialny słuch fonetyczny. Świetnie chwytają linię melodyczną danego języka, co w przyszłości przekłada się na wolną od rodzimego akcentu wymowę. Z kolei u osób dorosłych, którym udało się opanować język obcy na późniejszym etapie życia zauważalny jest z reguły obcy akcent. Jest on na tyle wyraźny, że native speaker (osoba posługująca się danym językiem jako językiem ojczystym) jest w stanie określić jakiej narodowości jest jego rozmówca. I tak można mówić po angielsku z polskim, chińskim czy niemieckim akcentem.

Maluchy uczą się każdego języka z którym obcują w sposób naturalny. Dowiódł tego w latach sześćdziesiątych ubiegłego stulecia znany lingwista N. Chomsky. O ile osoba dorosła musi przyswoić mnóstwo reguł gramatycznych zanim posiądzie zdolność tworzenia poprawnych wypowiedzi w języku obcym, o tyle dzieci uczące się obcej mowy w ogóle nie są świadome istnienia czegoś takiego jak gramatyka. Dlatego lingwiści twierdzą, że małe dzieci nie uczą się języka, a przyswajają go w naturalny sposób. Niezwykła umiejętność przyswajania języka zanika zupełnie po okresie dojrzewania płciowego.

Z powyższych faktów wynika kilka istotnych wniosków dotyczących sposobów nauczania języka angielskiego wśród dzieci. Nauka języka angielskiego powinna odbywać się równolegle z nauką języka ojczystego. Właściwie wystarczy od chwili narodzin konsekwentnie mówić do malucha w danym języku, pozwalać mu słuchać piosenek, wierszyków, bajek, by osiągnąć sukces. Ile czasu powinno spędzać dziecko słuchając i mówiąc w języku, który ma opanować? Badacze obliczyli, że ekspozycja na dany język powinna wynosić minimum 30% okresu czuwania , by mózg opanował dany system językowy. Największe szanse na przyswojenie drugiego języka mają więc dzieci wychowywane przez rodziców o różnej narodowości, mających nianię mówiącą w innym języku, czy te, które są posyłane do żłobków i przedszkoli dwujęzycznych.

Z drugiej strony, jak mówi stare polskie przysłowie, na naukę nigdy nie jest za późno. Starsze dzieci również są w stanie świetnie przyswoić sobie drugi język, chociaż bedzie to zapewne okupione większym wysiłkiem.

Licencja: Creative Commons
0 Ocena