Przemysł kreatywny spotkał się z nowymi technologiami podczas targów SXSW Interactive Festival, w Austin, w Teksasie, w dniach 7-11.03.
Inkubator najnowocześniejszych technologii udostępnił zainteresowanym dziesiątki atrakcyjnych paneli dyskusyjnych i premierowych pokazów technologii przyszłości w obszarze fotografii, filmu i narzędzi interaktywnych. Nowinki techniczne przyciągnęły decydentów z branży mody, jak też celebrytów. Telekonferencję o nowych technologiach w kontekście zabezpieczenia danych osobowych, przeprowadził Edward Snowden. Dwa z kluczowych tematów SXSW dotyczyły tech-odzieży i akcesoriów oraz rozwiązaniom z zakresu e-commerce.
Lukratywna nisza rynkowa
Interaktywne urządzenia w dodatkach mody, to nowa kategoria produktów, która systematycznie przebija się do świadomości klientów i jest coraz chętniej kupowana. Raport Credit Suisse przewiduje, że rynek tego typu akcesoriów wzrośnie do 50 miliardów dolarów w ciągu najbliższych trzech do pięciu lat. Znajdują się wśród nich zegarki, torebki, wisiorki etc., z wbudowanymi czujnikami, wyświetlaczami i innymi technologiami cyfrowymi. Amerykański bloger, Robert Scoble, odnosząc się do takich urządzeń, jak Google Glass czy Apple iWatch (zegarek pozwalający m.in. monitować pracę serca), stwierdził podczas SXSW, że „są to produkty przyszłości, które będą za trzy-pięć lat naprawdę przydatne i używane na szerszą skalę”. Jay Morgan , dyrektor kreatywny Havas Worldwide, dodał:"tech-gadżety muszą współgrać z normalnymi ubraniami. Niewątpliwie tego typu produkty już są częścią stylu wielu osób. Firmy powinny myśleć o nich już teraz”
Bransoletki MEMI wykorzystują technologię bezprzewodową do komunikacji z iPhone, Można je ustawić tak, aby informowały o ważnych dla nas połączeniach czy sygnalizowały sprawę odnotowaną w kalendarzu.
Biżuteria Cuff została zaprojektowana przez zapobiegliwą mamę Deepę Sood. Stworzyła ona wisiorki i bransoletki, które pozwalają wysyłać sygnał SOS do wybranej osoby.
Dotykowa bielizna została stworzona przez agencję interaktywną Havas Worldwide i firmę Durex. Pozwala ona, przy wykorzystaniu smartfona, połączyć wirtualnym dotykiem partnerów, których dzielą duże odległości. Dotyk jest przesyłany bezprzewodowo i odtwarzany na skórze, ubranej w interaktywną bieliznę.
Wsparcie dla e-commerce
Pieter Jongerius, reprezentujący Fabrique - agencję interaktywną z Holandii, zwrócił uwagę na kolejny ważny punkt w kontekście nowych technologii dla mody: „w modzie, być może bardziej niż gdziekolwiek indziej, najważniejszy jest branding . Wiele marek mody spędziło dziesiątki lat budując niepowtarzalny wizerunek , który często opiera się na fotografii wizerunkowej i budowaniu wnętrz sklepów stacjonarnych. W świecie coraz bardziej on-line, wchodzi w grę sprzedaż internetowa i jej obraz. E-commerce staje się kolejnym czynnikiem budowania wizerunku. Sukces w tym obszarze jest określany przez to, jaka jest konwersja na sprzedaż online, jak współgra ona ze sprzedażą stacjonarną, jakie wybory daje firma konsumentowi i jak wygląda jej strategia kontaktu z nim (touchpoint)”. Tu istotny jest wygląd wnętrza sklepu internetowego, wyróżnienie go i zachowanie designu zgodnego z zewnętrznym wizualem, jak też takie oprogramowanie, które pozwoli łatwo wyszukać interesujący klienta produkt i szybko, bezproblemowo zamknąć sprzedaż.
Beacon technology – to kierunek e-commerce, który rozwija się bardzo prężnie, w zgodzie z trendem energooszczędności. Użytkownicy chętnie sięgają po Apple iBeacon czy PayPal Beacon, wykorzystujące Bluetooth Low Energy, do porównywania cen, wyszukiwania produktów i opinii o produkcie, jak też do szybkich płatności. Sklep wykorzystujący technologie beacon może komunikować poprzez przesyłanie sms czy mms, o nowościach, konkursach, nowo otwartych placówkach, zapraszać na iwenty.
Polski oddział firmy Estimote wdraża do sklepów specjalne sensory, oparte na technologii beacon, połączone z aplikacją telefoniczną, które usprawniają komunikację klient-sprzedawca. Pomagają zlokalizować poszukiwany produkt, motywują do jego zakupu (poprzez system informacji o nim).