o 20% produktów firmy przynosi jej 80% zysków
o 20% kryminalistów popełnia 80% przestępstw
o 20% kierowców powoduje 80% wypadków
o 20% ubrań nosimy przez 80% czasu
o 20% naszej pracy daje 80% efektów.
Zastanawiając się nad tą zasadą można wyciągnąć kilka bardzo interesujących wniosków. Jednym z nich jest to, że nawet jeśli przez bardzo długi czas i przy bardzo intensywnym wysiłku (np. w sprzedaży) nie osiąga się oczekiwanych rezultatów, nie należy się zrażać. Oznacza to tylko, że jest się coraz bliżej sukcesu! Im dłużej nic nam nie wychodzi, tym bliżej jesteśmy naszego celu! Z tego powodu nie należy zrażać się niepowodzeniami.
Z pewnością słyszałeś już nazwisko Thomas Edison. Człowiek ten wynalazł między innymi żarówkę, ale nie to jest dla nas w tym momencie najważniejsze. Najważniejsze jest to, że Edison przeżył 10 000 porażek, zanim udało mu się osiągnąć swój cel! Jednak zapytany o jego nieudane próby odpowiedział, że nie miał ani jednej porażki – przeciwnie, wszystkie jego próby były sukcesem! Odkrył jedynie 10 000 dróg, które nie prowadzą do celu! :)
Drugą wskazówką, jaką możemy wyciągnąć z zasady Pareto jest to, żeby koncentrować się jedynie na tej części, która jest odpowiedzialna za wyniki! Jako przykład posłużę się marketingiem. Wyobraź sobie, że masz do sprzedania tupety (rodzaj peruki dla panów). Zastanów się, czy będziesz chodził od drzwi do drzwi i pytał każdego, kogo spotkasz na drodze, czy nie zechciałby sprawić sobie tupeciku? :) Oczywiście, że nie – Twoja skuteczność byłaby znikoma! Aby zatem zwiększyć skuteczność sprzedaży wystarczy precyzyjnie określić grupę potencjalnych klientów! Krótko mówiąc wystarczy skupić się tylko na tych panach, którzy mogą być zainteresowani Twoim produktem! W ten sposób możesz zaoszczędzić mnóstwo czasu i uzyskać te same albo nawet lepsze efekty!
A wyobraź sobie, że przez cały czas koncentrujesz się na tej najbardziej efektywnej części! Wyobraź sobie, o ile mógłbyś zwiększyć swoją skuteczność!