Uwielbiana przez niektórych narciarzy technika klasyczna jazdy na nartach, do której mają sentyment z lat młodości, została zastąpiona techniką carvingową.
Pozycja niemal wyprostowana, a nogi niemal złączone i wbijanie kijka zgodnie z zasadą: nisko, wysoko, nisko została zastąpiona pozycją do jazdy carvingowej, czyli jazdą na nartach na ugiętych kolanach w mocnym nachyleniu na krawędzie. A tej rewolucyjnej zmiany dokonały narty carvingowe, które są wszechobecne i królują na stokach.
Narty carvingowe są dużo niższe i szersze, o większym promieniu skrętu od nart do jazdy klasycznej. Ale najważniejszym ich atutem jest umożliwienie zdobycia w zdecydowanie krótszym czasie umiejętności jazdy na nartach, przy czym stopień tych umiejętności zależy od indywidualnych zdolności, a także czasu i zaangażowania narciarza.
Co nowego w narciarstwie?
Gdy wydawało się, że po tak rewolucyjnych zmianach w narciarstwie nic nowego nie może się już zdarzyć, nastąpiło kolejne zaskoczenie. Trzy lata temu po raz pierwszy padło określenie: Rocker i w miarę upływu czasu słychać je coraz częściej.
Rocker spowodował kolejną rewolucję w narciarstwie, choć może nieco mniejszą niż narty carvingowe. Tę nowoczesną technologię w konstrukcji nart nazwaną Rockerem wprowadziły m. in. firmy Salomon i Volkl w sezonie 2011/2012 dzięki czemu narty Salomon i narty Volkl stały się bardziej innowacyjne niż inne. W ślad za nimi poszły inne firmy stosując to nowoczesne rozwiązanie w swoich nartach gdyż zauważyły, że grono zwolenników i entuzjastów Rockera powiększa się w zawrotnym tempie. Stało się tak dlatego, że szybko okazało się, iż jazda na nartach z Rockerem jest dużo przyjemniejsza, łatwiejsza i możliwa w gorszych warunkach np. na rozjeżdżonym śniegu.
Znaczenie Rockera w nartach
Narty z Rockerem charakteryzują się trochę inną geometrią niż inne narty. Geometria tych nart polega na tym, że dzioby są odpowiednio wyprofilowane i uniesione ku górze, a w niektórych modelach uniesione są również tyły nart.
Narciarz, który preferuje jazdę krótkimi skrętami umiarkowanym tempem odczuwa duży komfort i przyjemność z prowadzenia nart z Rockerem. Ten narciarz ma wrażenie jakby jechał na krótszych nartach gdyż narty z Rockerem przez uniesione dzioby mają kontakt ze śniegiem na krótszej długości. Dzięki zastosowaniu Rockera w nartach wszelkie manewry i skręty są dużo łatwiejsze i zdecydowanie bardziej płynne.
Natomiast narciarz, który preferuje dynamiczną jazdę na nartach z Rockerem techniką carvingową przez mocniejsze dociskanie krawędzi nart do podłoża odczuwa zespolenie z nartami na całej długości. Ten narciarz ma pełną kontrolę nad nartami, odczuwa ich stabilność w każdym calu przez co czuje się pewnie i bezpiecznie.
Zastosowanie Rockera w nartach powoduje, że narty nie posiadające Rockera przestają się cieszyć powodzeniem i odchodzą do lamusa, analogicznie jak narty do jazdy stylem klasycznym.