Międzynarodowe normy, dzięki którym możliwe stało się określanie wymagań spełnianych przez system zarządzania jakością, mają swoją długą tradycję.

Data dodania: 2013-11-16

Wyświetleń: 1123

Przedrukowań: 0

Głosy dodatnie: 0

Głosy ujemne: 0

WIEDZA

0 Ocena

Licencja: Creative Commons

Za pierwszą uważany jest standard zarządzania jakością BS 5750, jego publikacja nastąpiła zaś w 1979 roku. Nie oznacza to, że pierwsze próby standaryzacji nie były wprowadzane zdecydowanie wcześniej, w przypadku BS 5750 mamy jednak do czynienia z rozwiązaniem powszechnie akceptowanym.

W 1987 miało miejsce wydarzenie, które do dziś wiele firm państwowych i prywatnych uważa za przełomowe. Właśnie w tym roku wspomniany standard stał się normą ISO 9001. Oczywiście, wytyczne z roku 1987 nie były tymi, które obowiązują do dzisiaj, korekty i poprawki naniesione odpowiednio w roku 1994, 2000 i 2008 spotkały się jednak z życzliwym przyjęciem. Dziś norma ta jest wprowadzona w ponad stu pięćdziesięciu państwach świata, co potwierdza, że mamy w jej przypadku do czynienia ze standardem o międzynarodowym znaczeniu.

Sama norma ISO 9001 może być stosowana przez wszystkie organizacje, znaczenia nie ma przy tym nie tylko to, kto jest ich właścicielem, ale również to, jaka jest ich wielkość i w obrębie jakiego sektora działają. Jej najważniejszym elementem jest pełne zrozumienie wymogów stawianych przez klienta, o normę ISO 9001 mogą więc ubiegać się wszystkie podmioty, które stawiają sobie taki właśnie cel. Z czasem okazało się zresztą, że międzynarodowy standard nie tylko wpływa pozytywnie na jakość towarów i usług. Kolejne firmy mogły przekonać się, iż przyczynia się on również do wzrostu zaufania pomiędzy przedstawicielami świata biznesu, niejednokrotnie okazuje się zaś, że norma ISO 9001 wykorzystywana jest jako jeden z elementów procesu budowania pozytywnego wizerunku przedsiębiorstwa.

Oczywiście, nie mówimy o normie, która może być uzyskana z łatwością, przed podmiotami starającymi się o nią stawiane są bowiem bardzo konkretne wymagania. Norma ISO 9001 zakłada między innymi: wprowadzenie nadzoru prowadzonego zarówno nad dokumentacją, jak i nad firmowymi zapasami, systematyzację zarządzania zasobami oraz prowadzenie regularnych pomiarów poziomu zadowolenia klienta. Wymogi stawiane przed kolejnymi podmiotami nie są łatwe do zrealizowania, wiele wskazuje jednak na to, że właśnie dlatego możemy mówić o dużym prestiżu normy i jej ogólnoświatowym znaczeniu.

Licencja: Creative Commons
0 Ocena