Spośród szeregu programów dostępnych na polskim rynku wybór najlepszego oprogramowania odpowiedniego do potrzeb, umożliwiającego pełną kontrolę nad placówką, nie jest prostą sprawą i konieczne jest dobre rozpoznanie rynku bądź pomoc fachowej firmy wdrażającej systemy zintegrowane czyli takie, które są dostosowane są do kompleksowego zarządzania przedsiębiorstwem i dają możliwość skoordynowania pracy wszystkich działów przedsiębiorstwa. Często wdrożenia oprogramowania przebiegają etapowo, zaczynając najpierw od podstawowych działów przedsiębiorstwa jak produkcja, magazyn a następnie w kolejnych np. księgowość, kadry itd. Na rynku jest szereg wielu doskonałych rozwiązań:
1) Oprogramowanie Comarch Optima zostało zaprojektowane do obsługi małych i średnich przedsiębiorstw niezależnie od branży, w której działają. Dużą zaletą oprogramowania Comarch Optima jest rozbudowany system modułów, usprawniający działalność przedsiębiorstwa. Każdy bowiem moduł obsługuje inną część działalności danego przedsiębiorstwa, a wprowadzone dane w jednym miejscu zostają zaimplementowane do pozostałych elementów składowych programu, co doskonale przyśpiesza pracę. Oprogramowanie posiada przejrzysty interfejs, który pozwala w prosty i intuicyjny sposób dokonywać jego obsługi.
2) Oprogramowanie Sage Symfonia - Jest to bardzo popularny obsłudze Polsce system do obsługi małych obsłudze średnich przedsiębiorstw. System Symfonia wspiera zarządzanie przedsiębiorstwem, usprawnia obsługę i ewidencję zdarzeń gospodarczych, a dodatkowo umożliwia dostęp do wszelkich potrzebnych informacji, niezbędnych przy podejmowaniu kluczowych decyzji. Dzięki rozbudowanym narzędziom analitycznym, Symfonia dostarcza wiarygodnych informacji na temat aktualnej i prognozowanej pozycji firmy. System ERP Sage Symfonia to zintegrowany pakiet programów wspierających zarządzanie w przedsiębiorstwie.
3) Systemy ERP w Polsce - przeznaczone do wspomagania zarządzania przedsiębiorstwem klasy ERP. System Enova posiada dwa moduły enova EDI oraz enova Workflow „Lite”, których zadaniem jest wymiana informacji i danych. Enova EDI pozwala na elektroniczną wymianę dokumentów pomiędzy firmami lub instytucjami. Dokument w postaci pliku o ustandaryzowanej strukturze generowany jest przez firmę A i pobierany przez firmę B. Firmy wymieniające między sobą dokumenty mogą korzystać z różnych systemów informatycznych pod warunkiem, że posiadają funkcję obsługi komunikatów EDI. Enova Workflow to koncepcja organizacji pracy firmy, w której przebieg procesów biznesowych realizowanych w wielu etapach lub przez wielu uczestników realizowany jest według odpowiednio przygotowanego zestawu reguł. Dzięki możliwości definiowania zaawansowanych zasad (reguł) pozwala on skutecznie organizować oraz automatyzować pracę wielu osób w ramach procesów firmy. Niewątpliwą zaletą enova Workflow i enova EDI jest ich pełna integracja z wszystkimi modułami enova (system pracuje na jednej wspólnej badzie danych).
Przy analizowaniu oprogramowania i jego wyborze należy wziąć pod uwagę przede wszystkim charakterystykę przedsiębiorstwa, jego wielkość oraz złożoność procesów biznesowych a następnie wybrać najkorzystniejsze oprogramowanie spośród kilku propozycji powyżej.