Do takich należy przede wszystkim odpowiednie sformułowanie opisu strony oraz słów kluczowych, które ściśle odnoszą się do treści, jaką prezentujemy na danej witrynie lub w artykule. Po dokonaniu podstawowego opisu, który zostanie zamieszczony na naszej stronie, tzw. znacznikach „meta” (opis strony oraz słowa kluczowe są widoczne jedynie dla robotów wyszukiwarek takich jak Google), musimy sporządzić listę fraz (połączone słowa kluczowe), za pomocą których użytkownicy szukają danych informacji.
Krótko mówiąc, ustalamy takie krótkie wyrażenia, czasem nawet jednowyrazowe, pod którymi chcemy, aby naszą stronę znaleziono. Następnie sporządzamy grupę docelową użytkowników, do których mają trafiać informacje. Możemy kierować się obszarem działalności naszej firmy, branżą gospodarczą lub innymi profilami, wg których później dodatkowo do naszych wcześniej ustalonych fraz głównych dodamy odpowiednie wyrazy, np. do frazy głównej „niepełnosprawni” – wiedząc, że działamy na terenie województwa podlaskiego – dodamy wyraz „Podlasie”. Powstała fraza „niepełnosprawni Podlasie” jest niszową ze względu na zawężenie grupy odbiorców wg regionu. Jest to bardzo korzystne z dwóch powodów. Po pierwsze, docieramy do tych, którym będziemy mogli świadczyć usługi, gdyż koncentrujemy się na danym terenie. Po drugie, fraza ta jest o wiele łatwiejsza do wypozycjonowania, czyli ustawienia naszej strony pod tym hasłem na jak najlepszej pozycji w wynikach wyszukiwania. Bardzo łatwo można sprawdzić popularność frazy po wpisaniu jej do wyszukiwarki, gdzie pod spodem widnieje liczba wyników odpowiadająca temu kryterium. Im jest ona wyższa, tym trudniej uzyskać wysoką pozycję. Frazy można też sprawdzać pod względem popularności, np. za pomocą narzędzia udostępnionego przez Google – AdWords.
Na stronie można stosować opisy tzw. SEO ogólne, czyli ten sam opis będzie pojawiał się bez względu na treść i link, jak również SEO indywidualne dla każdej treści. Od razu należy podkreślić, że pierwszy sposób jest mniej skuteczny. Roboty indeksujące pod uwagę biorą w pierwszej kolejności to, co znajduje się w znacznikach „meta” (źródło strony), a dopiero przy następnych wizytach indeksują dalszą część, czyli tzw. content właściwy (treść artykułu lub innego materiału). To znacznie wydłuża proces indeksacji, a co za tym idzie dłużej trwa, zanim pojawimy się na odpowiednio ustalonym miejscu w wynikach wyszukiwania.
Przed pozycjonowaniem należy sprawdzić także treści, jakie prezentujemy na stronie pod względem duplikatów, czyli powtarzalności. Szczególnie dotyczy to stron, gdzie wpisów w postaci artykułów dokonują zarejestrowani użytkownicy – może okazać się, że kilkukrotnie dodany zostanie ten sam materiał. Do duplikatów zaliczają się również treści, które zostały już opublikowane na innych stronach WWW, lecz z punktu widzenia pozycjonowania, jeśli dana treść istnieje niewielką liczbę razy, będzie uznawana jako unikalną. Przykładowo, ktoś publikuje na swoim blogu swoje własne artykuły, które jednocześnie pisze dla innego portalu.
Bardzo ważnym czynnikiem mającym wpływ na pozycjonowanie jest prędkość ładowania naszej strony. Oprócz tego, jednym z elementów kluczowych jest poprawność pod względem programistycznym, czyli prawidłowy kod HTML, PHP, CSS lub inny, jaki zastosowaliśmy podczas budowy witryny. Często zależy to również od serwera, na którym jest osadzona nasza strona, gdyż niektóre są „zamknięte” dla funkcji łączenia się on-line z innymi hostingami.
Ważną czynnością jest również zablokowanie przed wyszukiwarkami całego naszego panelu administracyjnego. Dokonuje się tego w pliku robot.txt, gdzie odpowiednio wskazujemy foldery i ścieżki naszej witryny, które mają być niewidoczne. Standardowym zapis jaki nadaje takie funkcje jest:
User-agent: * - blokuje wyszukiwarki dla
Disallow: /folder1/ - nazwa folderu, początku ścieżki
Kolejnym plikiem, jaki należy zmodyfikować, jest plik .htaccess, gdzie ustalamy pod jaką domeną ma się prezentować nasza witryna. Rejestrując adres internetowy, otrzymujemy nazwę w postaci twojadomena.pl lecz równocześnie jest to www.twojadomena.pl, a więc tak naprawdę strona istnieje pod dwoma adresami. Aby roboty indeksujące nie uznały tego za duplikację, w ww. pliku należy ustalić priorytet w zależności od tego, którą wersję preferujemy. Skonfigurowany plik.htaccess za każdym razem wywołania naszego serwisu będzie odpowiednio przekierowywał roboty.
RewriteEngine on
RewriteCond %{HTTP_HOST} ^domena.com(.*) [NC]
RewriteRule ^(.*)$ http://www.domena.com/$1 [R=301,L] – dla wersji adresu z początkiem www
RewriteEngine on
RewriteCond %{HTTP_HOST} ^www.domena.com(.*) [NC]
RewriteRule ^(.*)$ http://domena.com/$1 [R=301,L] – dla wersji adresu bez www
Celem pozycjonowania jest osiągnięcie jak największej liczby odwiedzin. Jest to ściśle związane z pozycją i składają się na to takie dane, jak liczba odsłon, liczba rejestrujących się użytkowników, liczba użytkowników powracających.