0
głosów
- +

Świadome oddychanie

Autor:

Aktualizacja: 20.12.2012


Kategoria: Duchowe Drogi / Inne


Artykuł
  • 0 głosów dodatnich
  • 0 głosów ujemnych
  • 1088 razy czytane
  • 2 przedrukowany
  • 0 Polemik/Poparć <span class="normal">Odpowiadanie na artykuł</span>
  • Licencja: CC <span class="normal">Zezwala się na kopiowanie, dystrybucję, wyświetlanie i użytkowanie dzieła i wszelkich jego pochodnych pod warunkiem umieszczenia informacji o tw&oacute;rcy.</span>
Dostęp bezpłatny <span class="normal">Dostęp do treści jest bezpłatny.<br/> Inne pola eksploatacji mogą być zastrzeżone sprawdź <b>licencję</b>, żeby dowiedzieć się więcej</span>
 

Oddech jest jedną z czynności wykonywanych przez nasze ciało, z których prawie w ogóle nie zdajemy sobie sprawy. Wciąganie i wydychanie powietrza następuje odruchowo. W większości sytuacji zapominamy po prostu o oddechu.


Nie dzieje się tak zawsze. W sytuacjach wyjątkowego napięcia wywołanego jakąś nagłą sytuacją, oddech więźnie nam w gardle, staje się płytki lub przyspieszony. Wówczas przypominamy sobie o tym odruchu. Fakt, że oddech zmienia się pod wpływem emocji, uświadamia nam, że jest on nierozerwalnie związany z naszą psychiką.

Przeżywając silny stres, nieświadomie zaczynamy głęboko oddychać, i po chwili czujemy, że się uspokajamy. Zjawisko to stało się podstawą całej gamy ćwiczeń oddechowych, noszących wspólną nazwę świadomego oddychania. Oddech stanowi swoisty łącznik między sferą cielesną i psychiczną człowieka. Istnieje coś takiego, jak sprzężenie zwrotne między oddechem a samopoczuciem. Przeżywając strach oddychamy płytko i szybko, a więc emocje zmieniają oddech. Z drugiej strony, zmieniając szybki i niespokojny oddech w oddech jednostajny i głęboki, uspokajamy się. Tak więc oddech zmienia emocje.

Świadome oddychanie, czyli skupianie się na oddechu i regulowanie jego tempa i głębokości, jest elementem wszystkich treningów, mających na celu zwiększenie świadomości ciała. Świadomy kontakt z ciałem, to między innymi, rozluźnianie napiętych mięśni. Zanim posiądziemy tę umiejętność, musimy nauczyć się świadomie oddychać. Po kilku minutach ćwiczeń oddechowych, uzyskujemy wyższy stopień koncentracji na własnym ciele, dzięki czemu jesteśmy w stanie rozpoznać i usunąć napięcia poszczególnych grup mięśniowych.

Istnieje wiele badań, które wykazują, że osoby umiejące świadomie oddychać, lepiej radzą sobie z funkcjonowaniem w codziennej i niełatwej rzeczywistości. Świadome oddychanie pomaga na przykład w przerywaniu strumienia negatywnych myśli, które dopadają każdego od czasu do czasu. Głębokie i regularne oddechy zmieniają nasze stany emocjonalne i wzmacniają układ odpornościowy. Osoby, którym nie obce są techniki świadomego oddychania, bardziej racjonalnie postrzegają świat, są otwarte, elastyczne i pozytywnie nastawione do ludzi. Świadome nabieranie, utrzymywanie w sobie i wydychanie powietrza, to najtańsze, najskuteczniejsze, najbardziej naturalne i dostępne w każdej chwili, lekarstwo na stres. Najprostsze ćwiczenie oddechowe polega na spokojnym i głębokim oddychaniu z jednoczesnym wyobrażaniem sobie czegoś bardzo przyjemnego, na przykład plażowania, kąpieli w morzu itp.

Lista Tagów: Świadome oddychanie

Podobał Ci się artykuł?
0
głosów
- +

Brak polemik/poparć



Podobne artykuły:


KOMENTARZE


Używając tej strony zgadzasz się na wykorzystywanie plików Cookie.
Dowiedz się więcej.

Używamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki. Z dniem 25.05.2018 wprowadziliśmy też w życie rozporządzenia dotyczące ochrony danych osobowych. Więcej informacji w naszej Polityce Prywatności i Regulaminie.

Zamknij