To właśnie efekt, jaki ma przynieść tworzona strona internetowa, czyli cel jej zakładania i funkcjonowania, determinuje wygląd i treść witryny.
Amatorskie strony internetowe. Amatorskie strony internetowe, to zazwyczaj niezbyt rozbudowane witryny tworzone przez internautów, do których wykorzystuje się gotowe i proste szablony stron. Amatorskie strony internetowe posiadają zazwyczaj niezbyt rozbudowane menu i ograniczają się do kilku podstron. Tworzy się je głównie dla przyjaciół i znajomych, a ich treść stanowią wiadomości o tym, co dzieje się w życiu ich twórców uzupełnione zdjęciami.
Strony internetowe instytucji. Każda szanująca się instytucja ma swoją stronę internetową. Strony te są zazwyczaj bardzo rozbudowane i tworzone przez profesjonalistów. Strony takie posiadają bardzo wiele podstron, z których można na przykład pobierać różne formularze i dokumenty. Strony internetowe instytucji i urzędów, zazwyczaj posiadają więcej tekstów niż zdjęć.
Firmowe strony internetowe. Dziś każda firma ma swoją stronę internetową. Internetowa strona firmowa, składa się z kilku podstawowych elementów. Znajdziemy na niej informacje o firmie (od kiedy istnieje, kto ją tworzy, jak się rozwijała itp.). Na wszystkich firmowych stronach internetowych, prezentowane są oferty firmowe. Jedne z nich są bardziej szczegółowe, inne mniej. Czasami jest to tylko krótki spis oferowanych towarów i usług, czasami jest to długa lista uzupełniona opisami, zdjęciami i cennikiem.
Reklamowe strony internetowe. Wiele stron internetowych powstaje w celu reklamowania produktów i usług licznych przedsiębiorstw. Strony takie, to wszelkiego typu katalogi firm, spisy firm, panoramy przedsiębiorstw itp. Reklamowe witryny internetowe, to długie listy firm uporządkowane na wiele sposobów. Można w nich wyszukiwać konkretnych produktów i usług lub firm określonych branż w wybranym mieście, regionie czy województwie. Wyszukiwanie interesujących ofert i danych teleadresowych jest szybkie i łatwe, gdyż wszystkie katalogi firm posiadają wygodne wyszukiwarki. Z katalogów takich korzystają klienci poszukujący atrakcyjnych ofert towarów i usług oraz właściciele firm poszukujący partnerów do współpracy.