Czym jest wizerunek firmy i dlaczego jest on tak ważny?
Wizerunek firmy jest wyobrażeniem tego czym jest Twoja firma i co może zaoferować swoim klientom i partnerom. Wizerunek jest subiektywnym odczuciem, jest skojarzeniem wywołanym po usłyszeniu nazwy, bądź rozpoznaniu znaku graficznego. Nie zawsze musi pokrywać się z rzeczywistością, ale zawsze ma wpływ na to, jak Twoja firma odbierana jest przez otoczenie.
Wyobraźmy sobie taką sytuację: nasza firma potrzebuje osoby do prowadzenia księgowości. Na rozmowę zgłosiły się dwie osoby. Jedną z nich jest miła pani, około pięćdziesiątki, z lekką nadwagą, w okularach, ubrana w starannie wyprasowaną garsonkę w ciemnym kolorze. Drugą osobą, natomiast, jest niegrzeczny młody człowiek w wytartych dżinsach, sztruksowej marynareczce i na dodatek z kolczykiem w uchu.
Którą z tych osób, na pierwszy rzut oka, chciałbyś widzieć na stanowisku księgowego w Twojej firmie? Wybór wydaje się oczywisty – ktoś kto wygląda jak dobra, doświadczona księgowa, musi być dobrą, doświadczoną księgową.
W ten sposób właśnie patrzą potencjalni klienci – nie mają czasu na dogłębne analizy. Jeśli szukają taniej usługi, idą do firmy, którą postrzegają, jako tanią. Jeśli szukają profesjonalisty w danej dziedzinie, idą do firmy, która wydaje się być profesjonalną.
(Tymczasem prawda wcale nie musi się pokrywać z rzeczywistością. Po wnikliwej analizie może okazać się, że młody człowiek ma odpowiednie wykształcenie i duże doświadczenie w prowadzeniu księgowości w firmie, a nobliwie wyglądająca pani jest niedawno przekwalifikowaną pomocą w przedszkolu)
Dlatego najważniejsze jest pierwsze wrażenie.To dzięki niemu klient wybiera firmę, której wizerunek jest najbliższy jego oczekiwaniom. Jego lojalność będzie zależała od tego, czy dana firma wywiąże się ze swojej obietnicy. Jeśli jego oczekiwania nie zostaną zaspokojone poszuka innej firmy, kierując się tymi samymi kryteriami.
Poniżej przedstawimy trzy elementy, którymi zajmiemy się szczegółowo w następnych artykułach, a które są niezbędne do stworzenia dobrego wizerunku firmy. Są to: odpowiednia nazwa firmy, logo oraz system identyfikacji wizualnej. W następnych artykułach omówimy szczegółowo te zagadnienia.